Systemtryck

Fråga

Hej.

Jag har en fråga: Vad kan vara orsaken till ett för lågt eller för högt systemtryck i en motor?

Svar

Jag är lite osäker på vad du menar med ”systemtryck”. De finns ju både smörjsystem, kylsystem och bränslesystem i motorer. Dessutom kan hela motorn räknas som ett system och då kan man lägga till förbränningstryck och turbotryck.

Pratar vi smörjsystem, alltså oljetrycket, så påverkas detta av flera faktorer. Oljans tjocklek är en faktor som påverkar trycket i smörjsystemet, och tjockleken på oljan styrs i sin tur av dess nominella viskositet och temperatur – ju tunnare olja, desto lägre kan oljetrycket bli. I oljepumpen sitter det dessutom en reduceringsventil som ska förhindra att oljetrycket blir för högt. Om denna ventil är sliten kan oljetrycket bli för lågt, och om den kärvar (på grund av smutspartiklar) kan trycket bli för högt. Slitna lager med stora spelrum leder också till lägre tryck eftersom lagren ”läcker” mer olja än vad pumpen kan tillföra.

Kylsystemet ska normalt ha ett visst övertryck, vilket bland annat leder till en förhöjd kokpunkt på kylarvattnet. Här är det kylarlocket som håller trycket på en viss, förutbestämd, nivå. Där finns en fjäder som trycker ner lockets gummitätning mot botten av kylarens tankhals. Om trycket blir för högt tvingas fjädern ge efter så att tätningen lyfter en aning och släpper ut övertrycket.

Bränsletrycket (i förgasarmotorer) bestäms i huvudsak av bränslepumpen där en fjäder pressar mot ett membran och ger upphov till ett givet tryck.

Hoppas att det var något av detta du ville ha svar på.

Jim Lundberg

Rulla till toppen