Min första veteranbil?

Publicerad

Fråga

Kan tänka min att denna frågan jag ställer har ni säkert svarat på flera gånger men kan inte hitta den på er sida.

Jag och min pappa tänkte köpa en veteranbil tillsammans för ca 60.000 kr. Jag kan inte mycket om veteranbilar men älskar veteranbilar, min pappa kan en del men är ingen expert.

Vilken typ av veteranbil skall man köpa om man vill ha en så underhållsfri bil som möjligt?

Vill bara tillägga att ni har en riktigt bra sida.

Simon

Svar

Underhållsfritt och veteranbil är svårt, gamla bilar behöver alltid omvårdnad - men visst går det att undvika allt för mycket tid i garaget om man tänker till. Nu vet jag inte vilken tidsperiod ni har tänkt er men generellt kan man säga att de bilar som var välbyggda då oftast är att föredra.

Bilar som sålts i stort antal förbättrar chanserna att hitta fina exemplar och det borgar också för god tillgång på reservdelar. Var också noga med att köpa en bil i bra skick från början. Leta noga efter rost!

För 60 000 kronor (eller mindre) får man fina Volvobilar, till exempel PV 544, Amazon, 140-serien och 164. De är alla mycket användbara och reservdelstillgången är mycket god.

Amerikanska storsäljare som Ford och Chevrolet är också lätta att underhålla då många delar nytillverkas och grundkonstruktionen ofta är enkel. Men för de bilarna gäller generellt mycket högre inköpspris. Att köpa en billig "jänkare" är inte att rekommendera om man inte är beredd att skruva.

VW, Opel och engelska/tyska Ford byggde alla enkla, rejäla vagnar. Men till vissa kan det vara lite knepigare att få tag på delar. Undersök i förväg! De dyrare tyskarna; Mercedes, BMW och Porsche är välbyggda vagnar men för bilar i bra skick blir priserna högre och delarna kan vara väldigt dyra. Köp inte för billiga bilar.

Utöver de nämnda finns förstås massor av andra bilar, roliga bilar som mycket väl kan vara pålitliga. Men det är mer jobb för att hitta rätt exemplar. Prioriterar ni användbarhet och tillförlitlighet så är rekommendationen att köpa en bil som det finns gott om på marknaden, som har en stor klubb som kan hjälpa till och där det finns gott om reservdelar.

Alltså är jag tillbaka på Volvo. Det är en mycket bra start och vill ni utveckla hobbyn vidare senare finns det både de udda Volvobilarna - och alla de mer sällsynta märkena att välja bland.

Lycka till!

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad ska nyrenoverad motor smörjas med?

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Ingvar och tack för din berättelse! Intressant det där med att smutsen rann av.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842