Lager till JB 128cc

Fråga

Jag har en NV från 1950 som har JB-motor på 128cc. Motorn behöver en helrenovering, var hittar man ramlager och dom andra lagren som skall till en renovering?

mvh Peter

Svar

JB-128:an innehåller bara standarddelar, vilket underlättar vid en renovering. Dock bör man göra vissa ”modifieringar” när det gäller ramlagren. Motorn har fyra ramlager, två på var sida av vevaxeln, och mellan varje lagerpar sitter packboxarna. Detta är minst sagt tokigt då de yttre lagren är helt isolerade från vevhusets oljeblandade bränsle. Dessa lager brukar därför vara i uselt skick när man river motorn. Det finns två lösningar på detta; antingen monterar man permanentsmorda lager i ytterlägena, eller så sätter man packboxarna ytterst och kullagren sida vid sida på tapparna. Nackdelen med den senare är att axeltapparna inte får stöd långt ut vilket ökar belastningen, brytningen, särskilt på transmissionssidan. Monterar man tätade lager i originalpositionerna får tapparna stöd så långt ut som det var tänkt. I skrivande stund håller undertecknad på med en motorrenoveringsbok där jag tar isär och sätter ihop 20 stycken tvåtaktsmotorer framför kameran, en av dessa är JB-128:an. Det blir kompletta arbetsinstruktioner med modifieringar, vevaxelarbeten, cylinderborrning med mera. Boken beräknas vara klar till våren/sommaren, men jag kan redan nu bjuda på lite ur den:

Ramlager: 4 st 6203 (17x40x12 mm) De yttersta bör vara tätade; 2RS.

Packbox vevhus: 2 st 17x40x10 mm

Växellådslager: 1 st 6202 (15x35x11 mm), 1 st 6205 (25x52x15 mm)

Packbox utg axel: Finns ej

Tryckstång koppling: 2 st 6×99 mm. 1 st kula 1/4” (6,35 mm)

Vevlager: 34 st rullar 4×6 mm.

Kolvbultsbussning: 12,5x15x18 mm (dxDxL) Pressmått: +0,02 till +0,03 mm

Lager och tätningar till JB:n hittar du bland annat hos Jacking AB, 08-600 05 60. Tala med Peter Hällström, han åker själv på en NV med JB-128:a.

Jim Lundberg

Lager till JB 128cc Lager till JB 128cc Lager till JB 128cc

Rulla till toppen