Kondensator istället för batteri på BMW-motorcykel

Fråga

Hej.

För vissa är detta som att svära i kyrkan, men jag håller på att bygga om en BMW R75/6 -74 till en, så kallad, street-tracker. Det innebär bland annat att jag plockat bort batteriet och all onödig elektronik såsom blinkers och instrumentpanel och försöker fixa till elsystemet så det ska klara sig utan. Eftersom jag aldrig har gjort detta förr skulle jag behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga.

Ett tips jag fick var att skaffa en större kondensator. Vad skulle det ha för funktion i så fall?

Om jag skulle misslyckas, finns det någon jag kan lämna hojen till som skulle kunna göra det mot en ersättning? Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar,

Jens Trulsson

Svar

Här handlar det inte om den kondensator man har vid brytarkontakterna, utan här har man en relativt stor kondensator som ska ersätta battteriet. Kondensatorns uppgift när man kör utan batteri är att hålla uppe den pulserande strömmen från generatorn när man kickar. Det är framför allt vid starten kondensatorn behövs. Det är långt ifrån säkert att generatorn ger maximalt med effekt precis i tändögonblicket då det verkligen behövs. Kondensatorn laddas upp av dessa pulser och håller uppe spänningen mellan pulserna, ungefär som ett väldigt litet batteri. På engelska hojar brukar man ersätta batteriet med en ”capacitor” vilket är engelska för kondensator. Lucas har haft en klassisk capacitor med benämningen ”Lucas 2MC capacitor”, vilket innebär ett värde på 2 mF (=2 millifarad vilket motsvarar 2000 mikrofarad, uF). Kolla med exempelvis BAS-motor på 08-681 09 23. Cirkapriset ligger på 275;-

Vill du laborera lite kan du kolla med Elfa AB som säljer elektronikkomponenter. Gå in på www.elfa.se och skriv i *1800uf eller *2200uf i deras sökruta. Då får du upp alla kondensatorer med dessa värden vilket är nära Lucaskondensatorns. Välj en kondensator med en maxspänning på runt 16-40volt. Tänk på att dessa kondensatorer (även Lucas) är polariserade och måste kopplas rätt till plus och minus. I annat fall så exploderar de! Miljön på en hoj är ganska extrem och det är bra om kondensatorn skyddas från vibrationer. Lucaskondensatorn finns med en speciell spiralfjäder som skyddar den mot vibrationer.

Inkopplingen av kondensatorn är enklast tänkbara: ta bort batteriet och ersätt det med kondensatorn. Vill du köra med batteri i framtiden kan kondensatorn sitta kvar om man så vill.

Jim Lundberg

Rulla till toppen