Saab och gnistgap

Fråga

Hej

Har köpt en liten trevlig bok som handlar om SAAB 96, 95 osv.

I kapitlet om ”snabbkörning” kan man läsa att man kan höja effekten i sin Saab tvåtakt, jag citerar ”Saab-motorn kan med relativt enkla medel trimmas upp till flera hästkrafter högre effekt än den normala. En tillfällig effektvinst kan ni enklast skaffa er genom att öka tändstiftets gnistgap.”

Vad är teorin bakom detta påstående? Har aldrig sett en sådan kommentar i samband med till exempel vid mopedtrimmning.

Svar

Hej

I teorin kan man möjligen få en tillfällig effektvinst genom att öka gnistgapet. Har man för litet gnistgap blir det dålig fart på förbränningen och motorn kan gå orent. Ökar man gnistgapet blir gistan längre och chansen till fullständig förbränning ökar. Samtidigt ökar belastningen på tändspolen och efter att tag så är den uttjänt. Motortillverkarna, vilka det än är, har räknat ut det optimala gnistgapet för att få bästa förbränning utan att överbelasta tändspolen.

Så att använda större gnistgap, vare sig på en Saab eller på en moped, är inget att rekommendera som trimning. Ett enklare sätt att få en mer bestående ökning av effekten är att ha tändningen och förgasaren rätt justerade, samt att använda tändstift av rätt hårdhet.

Lycka till

/Robert

Rulla till toppen