Problem med Opel Kapitän

Fråga

Hej!

Har problem med min Opel Kapitän 1957 med 6 volts elsystem. Tänkte om jag kunde få lite tips från er.

Han startar oftast inte på nyckeln utan man måste bogsera igång han och när han är igång så kan man bara köra i cirka 15 minuter innan han stänger av sig eller börjar rycka. Har bytt tändspole och kondensator på honom. Ibland tänder han inte på alla cylindrar.

Hoppas att jag kan få några tips från er vad jag ska kolla på och göra?!

Med vänliga hälsningar

Patricia

Svar

Hej Patricia

Klart att vi har lite tips till dig. Ett vanligt fel på bilar med 6 voltssystem är att kablarna till batteriet blivit utbytta och ersatta med en klenare typ. Det brukar leda till att startmotorn inte får tillräckligt med ström och därmed inte går att starta med nyckel.

Ditt andra problem går förmodligen att lösa genom klassisk felsökning, alltså gå igenom tändsystemet och bränslesystemet så att det fungerar korrekt samt att de är rätt injusterade.

Men innan du gör det, kontrollera bränslepumpen. Om det är en originalpump är det inte ovanligt att den, med ålderns rätt, drar lite tjuvluft. Då brukar de gå sådär tio minuter en kvart innan den börjar rycka eller lägga av helt. Hör gärna också med Opus Motor (0246-200 42) som har det mesta när det gäller slitdelar till din Kapitän.

För att komma till rätta med problemet att bilen inte går på alla cylindrar bör du se över ventilerna och göra ett kompressionsprov. Om någon ventil har hängt sig eller att det är för litet ventilspel kan det vara orsaken till detta problem.

Lycka till

/Robert

Rulla till toppen