Rotationsriktning på autopedsvänghjul

Rotationsriktning på autopedsvänghjul

Publicerad

Fråga

Hej.

Jag har en fråga angående rotationsriktning på mopedsvänghjul. Vad är det som bestämmer det? Om det är magneterna så borde man kunna byta plats på dom, eller är det hur spolen är tillverkad? Har en NV som svänghjulet är fel riktning på och får bara gnista när motorn dras baklänges.

-Leif

Svar

Svänghjulets rotationsriktning bestäms av brytarnockens position relativt magneterna och denna kan bara ändras genom att man borrar ur nitarna i navet och vrider detta i någon riktning. Kolla om nitarna verkar omnitade i svänghjulet. Det kan ju vara en ”händig herre” som varit framme, även om det är lite osannolikt. Om du har en av de första Autopederna ska den ha ett tändsystem av fabrikat SIBA (bilden). Jag tror inte att det levererades SIBA-svänghjul till så många andra mopeder än just Nymans Autoped och alla Autopeder hade samma rotationsriktning (motsols). De flesta SIBA-hjul borde därför ha samma rotationsriktning.

Men det finns två andra scenarion. Efter en tid började Stefa (Stensholms Fabrik) leverera tändsystem till Autopeden. Dessa svänghjul är tillverkade av mässing. Stefa levererade tändsystem till flera mopedfabrikat som hade olika rotationsriktningar på vevaxeln. Det kan vara så att någon monterat fel Stefa-svänghjul på din Autoped. Kolla pilen som visar rotationsriktningen. En annan sak kan vara att tändplattan är vriden ett halvt varv. Plattan på Autopeden sitter med enbart två skruvar och borde därför kunna vridas ett halvt varv fel. Om jag minns rätt ska tändspolen sitta uppåt/bakåt om plattan sitter rätt monterad.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842