Olja i 2-växlad Sachs

Fråga

Hej experter

Fråga 1.

Jag har en fråga rörande olja i min 2-växlade Sachs. Slog i transmissionsolja – kanske lite för mycket. Är det något problem eller kan jag bara köra?

Fråga 2.

När jag kollade oljan var den alldeles rosa som om den var skummig trots att mopeden stått still i 1 dygn. Det ser ut som om när det kommit vatten i vanlig motorolja. Det verkar inte som om det är något fel på viskositeten men det är ju svårt att veta bara genom att känna på den.

med vänlig hälsning

Anders

Svar

Fråga 1.

Om du har för mycket olja (det ska vara 2 dl olja i Sachsmotorn) kan det i värsta fall bli så att kopplingen börjar slira. Det kan även uppstå generande oljefläckar på garagegolvet. I övrigt är det ofarligt. Ställ mopeden i lod (rakt) och lossa nivåskruven i transmissionskåpans bakkant. När oljan slutat rinna ur hålet är nivån (och mängden) rätt.

Fråga 2.

I mopeder kan det ibland bildas så mycket kondens i växellådan att oljan blir ogenomskinlig. Om du misstänker att du har vatten i oljan ska du byta till ny olja. Vattnet kan leda till rostangrepp på kugghjul och lager och dunstar inte förrän du kört en rejäl långtur där motorn varit driftsvarm i många timmar. Rätt viskositet i din motor är SAE 80. Kolla bara på oljeflaskans etikett – man bör undvika oljor med högre värde än GL4. Ju högre värde desto aggressivare tillsatser som i sin tur kan angripa lagerbussningar. I din motor sitter det tre bussningar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen