Spåra tidigare ägare av motorcykel

Publicerad

Del av registerkort för Speed-JB.

I de gamla registreringshandlingarna finns massor av matnyttig information.

Fråga: Hur kan man spåra tidigare ägare om man bara vet motornummer och ramnummer? Jag har hört att det ska finnas någon form av register, kanske hos Trafikverket. Det rör sig om en Monark M450 Blue Spirit 1953, alltså en 4-växlad crossmotorcykel på 175 cc. Den gjordes i få exemplar, kanske inte ens så många som 100 stycken.

Svar: Det finns massor med information lagrat om våra gamla fordon, men det gäller att hitta den...

Uppgifter om idag registrerade fordon finns hos Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se), vissa uppgifter kan man få direkt på webben eller som talsvar och sms medan andra (fullständiga ägaruppgifter) kräver att man kan ta emot fax.

För uppgifter om fordon registrerade mellan 1972 och 1994 får man vända sig till SVAR, Svensk arkivinformation. På www.riksarkivet.se hittar man kontaktuppgifter till SVAR. Där finns också formulär man kan fylla i för att söka gamla fordonsuppgifter.

För ännu äldre uppgifter får man vända sig till Landsarkiven, de går också att nå via Riksarkivets internetsida (www.riksarkivet.se). På webben finns också hänvisning till vilka områden i landet som hör till vilket Landsarkiv. Fordonsregistren för till exempel X-län finns hos Landsarkivet i Härnösand. Där går det att söka på just ramnummer, men det är oklart om den servicen finns hos fler Landsarkiv.

För att så snabbt som möjligt träffa rätt (om det går) så är det alltså bra att veta i vilket län din motorcykel var registrerad, så att sökningen sker i rätt Landsarkivs register.

SVAR och Landsarkivet kan ordna kopior på gamla registerhandlingar men observera att deras olika tjänster kan kosta pengar, både för undersökningar och för kopiekostnader. Kolla först!

Lycka till!

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Låst bakhjul på Puch Maxi

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Svänghjulet får inte röra vid spolarna. Det ska vara cirka 0,20 mm mellan dem. Frågan är bara om det är svänghjulet eller vevaxeln som är stukad. Ta av hjulet och kolla axeln med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842