Därför är modellbilar så lätta

Publicerad

Chevrolet Belair HT 1952 från Neo Models.

En riktig Cheva Belair 1952 väger cirka 1 500 kilo. Men 1:43-modellen är mycket lättare än en fyrtiotredjedel. Varför får du veta här nedan!

Fråga: Jag samlar på modellbilar och det är ju så att på en modell av en bil i skala 1:43 är ju alla mått 43 gånger mindre än i verkligheten, och då borde ju modellbilen väga 43 gånger mindre men det gör den inte. En modellbil som i verkligheten väger 1500 kilo borde ju väga 43 gånger mindre det vill säga 34 kilo. Det gör den ju långtifrån. Nu förstår jag att en modellbil saknar tunga detaljer som motor och så vidare men även om den vore gjord i massivt gjutjärn skulle den ju inte komma upp i den vikten. Kan ni förklara detta?

Med vänlig hälsning

Michael Jonsson

 

Svar: Här på redaktionen är vi klart bättre på bokstäver än på siffror. Därför tog vi hjälp av en mattelärare som får förklara.

Följande utläggning om bilar, myror och elefanter bör förklara det hela:

Anta skala 1:2. Då ska varje detalj i bilen vara hälften så lång, hälften så bred, och hälften så hög. Alla plåtar blir hälften så tjocka förutom att bredd och längd halveras.

Detta gör att volymen av varje pryl i bilen blir 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/8 av full skala. Så blir även vikten om samma material används.

Allmänt blir skalan räknat i volym längdskalan i kubik om allting skalas lika enligt ovan. Med exemplet 1:43 blir volymskalan 1*1*1:43*43*43=1:79507 och vikten på modellbilen 1500/79507=0,0189 kilo eller cirka 20 gram. Troligen är plåtens tjocklek i modellen inte skalenlig så den är nog tyngre i verkligheten.

Samma effekt gör det möjligt för en myra att ha så smala ben och ändå lyfta många gånger mer än sin kroppsvikt, något en betydligt mer robust byggd elefant inte klarar på långa vägar.

On
Off

4 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842