Motorn misständer när lyset slås på

Motorn misständer när lyset slås på

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en moped med ILO G50-motor som misständer när ljuset slås på. Kan det ha med abrissavståndet att göra, eller kan det vara felkopplat i lampan? Jag trodde tändningen var separerad från ljusspolen. Har mekat i 25 år, men detta var något nytt!

mvh Walle!

 

Svar: Om abrissavståndet (fältbrytningsavståndet) står fel kan motorn misstända och dessutom vara omöjlig att starta om lyset är på. Ljusspolen och tändspolen är visserligen fysiskt separerade innanför svänghjulet, men de påverkar ändå magnetflödet för varandra. Detta var ett problem som bland andra svenska Stensholms Fabrik, Stefa, brottades med i svänghjulsmagnetens barndom. När ljusspolen belastades försköts magnetfälten inne i tändsystemet så att tändspolen inte längre fick maximal tändenergi i tändögonblicket. På Stefa lade man ner en massa arbete på att bredda abrissområdet så att man kunde ha en ljusspole utan att tändningen påverkades. Man lyckades till slut och ett resultat av detta var bland annat att svenska utombordsmotorer blev först i världen med strömuttag till lanternor

Abrissmåttet är avståndet "A" mellan den magnet och den polsko på tändspolen som magneten precis passerat i det ögonblick som brytarna öppnar. Man kan mäta på två ställen (se bilden ovan). Testa med att justera abriss vilket man gör genom att ändra brytaravståndet. Mindre brytaravstånd ger större abriss och omvänt. Om du inte får till båda dessa mått samtidigt inom gränserna för specifikationerna kan detta bero på slitna eller felaktiga brytarkontakter. Får du till måtten och motorn fortsätter att misstända kan det vara dags för tändspole- och/eller kondensatorbyte.  Här nedan följer några data för ILO G50 motorn ur Stora Tvåtaktsboken:

 

Tändstift                             Bosch 95 T1

Gnistgap                             0,5 mm

Tändsystem                        Stefa eller Bosch

Förtändning                        2,4-2,6 mm

Brytaravstånd                     0,3-0,4 mm

Abriss                                 9-12 mm

 

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842