Formel Vee - hur gör man med framvagnen?

Publicerad

FRÅGA: Hej! Jag läste att ni ska helrenovera en Formel V. Undrar nu: Hur hanteras framvagnen? Det lilla formelchassiet är ju så mycket lättare än en VW! Fjädringen måste ändras, men hur? Tacksam för svar, gärna med principskiss över tillvägagångssättet.
/Gunnar

SVAR: Det finns nog lika många uppfattningar om ur man bäst modifierar sin VW framvagn för Formel Vee, som det finns Fvee racers. VW typ 1 har ju i original ett fjäderpaket i vardera axelröret. Man tar bort ett av fjäderpaketen för att få en mjukare fjädring, anpassat till den lägre vikten, som för en Fvee är ungefär hälften av en VW Typ 1.

Om det är bäst att ta bort det undre eller övre fjäderpaket, beror mest på var man vill ha krängningshämmaren. Vi avser på vår projektracer att ha krängaren i nedre röret och fjädern kvar upptill.

Om man väljer att ha en utanpåliggande krängningshämmare, måste man tänka på att ha en "stång" i det tomma axelröret som håller ihop framvagnen.

För att kunna justera bilens markfrigång, brukar man montera en justerbar sänkningssats i det axelrör där man har kvar fjäderpaketet. Sänkningssatser finns i några olika utförande hos VW-specialister som t ex Custom och Speed Parts.

Det förekommer också att man kapar något av bladen i fjäderpaketet för att få bilen lite mjukare och/eller i rätt höjd. Vår rekommendation är dock att börja med att prova sig fram med ett original fjäderpaket.

Det är lätt annars att man får bilen lite för mjuk i framvagnen, vilket medför andra nackdelar som vi ska återkomma i vår renoveringsserie i tidningen, tillsammans med några andra användbara tips hur man får till framvagnen på en Formel Vee.

 Lycka till!

Hälsningar

Bo Lindman

Formel Vee
On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

11 kommentarer

Åke: Bengt, var hittar man ett sådant ställbart munstycke? Vet du var man hittar framdrev också? jag kör för övrig på alkylat bensin 4%.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842