Förgasare till Allis-Chalmers

Förgasare till Allis-Chalmers

Publicerad

FRÅGA:
Har köpt en ny Zenith-förgasare som ska sitta på min 1950-års modell av Allis-Chalmers. Problemet är att avtappningen av flottörhuset är riktat åt fel håll men det finns en förberedd kanal som kan gängas. Mäter man på avtappningspluggen så är den 6.2 mm och 32 gängor per tum. Jag beställde därför en gängtapp 1/4-32 men det blev inte bra när jag gängade en provbit, 1/4 är ju 6,35 och det blev för glappt. Letat i alla tabeller men kan inte hitta nått passande. Vad kan det vara för gänga, ett hål borde de väl inte gjort special?

SVAR:
Hej Daniel!
Din förgasarfråga till Allis-Chalmers är allt en riktig specialare.
Det som först slår mig är om du verkligen fått tag på rätt förgasare till din traktor. Jag blir lite misstänksam när flottördräneringen är riktad åt "fel" håll. Så därför, innan du börjar jobba mer med förgasaren bör du absolut kolla upp övriga anslutningar och inte minst innandömet och då avser jag halsdiameter samt munstyckena och storleken på dessa, om de medföljer.
Då Zenith-förgasaren var en standardförgasare till åtskilliga fotogendrivna traktorer, bl a Volvo T 20 och T 30, så tycker jag att att något tyder på att just din förgasare inte riktigt hör hemma på en Allis-Chalmers.
Beträffande gängningen så har även jag kollat på en Zenith-förgasare och mot bakgrund av det kan jag inte se annat än att du har kommit fram rätt gängmått. Men på de Zenith-traktorförgasare jag kommit i kontakt med så har faktiskt dräneringspluggen känts något "glapp" när man gängat upp den för att öppna avtappningen. Så man kan kanske inte utesluta att det faktiskt ska vara så, då tätningen mot godset sker med dräneringspluggen.
Om du hittar något annat gängmått tycker jag absolut att du ska höra av dig och berätta det.
Vänligen
Per Ericsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygga om saxonettemotor till kickstart

4 kommentarer

Jim Lundberg: Saxonetten hade dynastart så istället för ett vanligt svänghjul sitter det ett ankare på vevaxeln. Har pillat lite dessa och konstaterat att de kan vara väldigt klena och ibland orkar de bara runt om...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842