Problem med Victoria MS 51-motor

Fråga: Hej. Har en Fram M 42-moped med Victoria MS-51 motor. Motorn vill gärna ha ”halv” choke för att inte rycka och vara orkeslös. Vad gör jag åt detta? Tvåans växel vill gärna slira lite precis när man växlat, detta händer aldrig på 1:ans växel. Bytte nyligen olja till en ”rak 30” olja, kan det vara oljan det beror på eller är det dags för lamellbyte? Kan även tilläggas att den inte kopplar ur till 100% när man drar in kopplingshandtaget – lyfter man bakhjulet så driver det ändå.

Tacksam för svar!

Anders

 

Svar: Om motorn vill ha choke för att gå bra (när den är varm) får den för mager bränsleblandning. Kolla att huvudmunstycket inte är igensatt av smuts, eller att det är för litet. En uppgift som jag har på munstycken till Victoria MS 51 är till förgasaren Bing 1/8/22 där munstycket ska ha storlek 46 (48 under inkörning). Det kan också bero på tjuvluft att din motor rycker och vill ha choke. Kolla packningarna vid insugningsrör och cylinderfot samt packboxarna vid vevaxeln.

Om kopplingen slirar kan det bero på att det är för mycket olja i motorn. MS 51:an ska ha 3,6 dl olja med viskositeten SAE 20. Den olja du hällt i är något tjockare och kan eventuellt orsaka kopplingsslir, men är troligare anledningen till att den inte frikopplar helt. Tjock olja gör så att lamellerna drar med varandra trots att man frikopplat.  Fast om man håller upp bakhjulet över marken med motorn igång så kan det nog snurra fast kopplingen är okej. Det behövs väldigt liten kraft för att få det att snurra så. Däremot får den inte driva så mycket att mopeden vill röra sig framåt när man frikopplat helt – då är något fel. En koppling med dålig friktion slirar mer ju högre växel man lägger i eftersom vridmomentet genom transmissionen ökar vid uppväxling.

Det är viktigt att det finns ett visst spel i både kopplingsmekanismen och i kopplingshandtaget om man vill slippa slirande koppling. MS 51:ans kopplingsspel inne i motorn justeras med shimsbrickor under tryckstiftet i kopplingskorgens centrum. Rätt spel har man när kopplingsarmen kan röras cirka 5 millimeter i ytteränden. I Stora Tvåtaktsboken finns reparationsanvisningar för Victoria MS 51 och 20 andra motorer. Testa också med en tunnare olja. SAE 20 kan vara lite knepig att hitta, men en transmissionsolja SAE 75 till SAE 80 är (trots den högre siffran i benämningen) något tunnare än SAE 30. Undvik transmissionsoljor med högre API-klass än GL4 (står på flaskans etikett) då sådana oljor kan angripa bronsbussningar i motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen