Norsjö Shopper slirar och laddar ur

Norsjö Shopper slirar och laddar ur

Publicerad

Fråga: Hej, hittar inte vart man ska trycka för att ställa en fråga till experten. Vill gärna ha en länk eller beskrivning vart man hittar det, eller ska man maila? Ställer min fråga utifall att.

Har en Norsjö/Forshaga Shopper med 2-växlad saxonettemotor som har elstart. Tycker den har lite svårt att få i tvåan, måste varva ganska mycket. Och rullstarten tar inte tillräckligt för att den ska göra något. Jag har plockat av kopplingskåpan och kollat så den lilla bygeln sitter rätt och har ATF-olja i den. Sen är det så att batteriet laddas ur hela tiden, har elschema och har kikat runt hur det är kopplat och tycker det ser rätt ut men batteriet laddas ur ändå.

Julius Hedin

 

Svar: När du ska ställa en fråga till "Fråga Experten" gör du så här: (följ de röda pilarna i bilderna nedan).

  1. Klicka på "Fråga experten" på den svarta listen på startsidan.
  2. När du kommit in på den sidan står det "För att fråga experten klicka här"
  3. När du klickat på "klicka här" Får du upp ett fält där du skriver in din fråga. Avslutningsvis fyller du i namn och E-postadress och klickar på "Skicka iväg"
  4. Klart!

Om vi övergår till din Norsjö Shopper så ska den ha 2,5 dl ATF-olja. En lämplig olja heter Castrol TQ. Om du går in på "Hur mycket olja i Norsjö Shopper" hittar du ett svar samt länkar till andra frågor om Norsjö Shopper. Det kan vara så att någon hällt i vanlig transmissionsolja i växellådan vilket kan leda till att alla friktionsbelägg blir hala fast man senare bytt till rätt olja. Om så skett kan man behöva tvätta alla friktionsbelägg med thinner för att de ska fungera igen.

När det gäller batteriet så kan urladdningen antingen bero på att något på mopeden drar "tjuvström" eller att batteriet lider av självurladdning – att det drar ur sig självt på grund av inre kortslutning. Koppla ur batteriet en längre tid så ser du om det laddar ur eller inte. Ett batteri som självurladdar är tyvärr bara att kassera. När du ska felsöka elsystemet kan du koppla in en multimeter mellan batteriet och mopeden. Häng av pluskabeln från batteriet och anslut multimetern mellan pluskabeln och pluspolen. Ställ den i strömmätningsläge (A). Om multimetern indikerar att det flyter en ström kan du koppla ur del efter del samtidigt som du håller koll på multimetern. I samma ögonblick du kopplar ur den del som drar ström kommer multimetern att gå ner till noll. I Classic Motor nummer 2/2012 kommer vi att visa hur man letar fel i elsystem – spännande läsning!

Jim Lundberg

Klicka på "Fråga experten" på Classic Motors startsida

Klicka sedan på skuggtexten

Ställ din fråga i fältet och fyll i uppgifterna under detta. Klicka sedan på "Skicka fråga" så hamnar den hos oss.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Klockfjäder till bil

1 kommentar

camaro88: Finns en instrumentmakare i Leksand.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842