En "fejkad" Husqvarna?

Publicerad

FRÅGA: Jag har renoverat en MC, som enligt papperen är en 1949 års Svalan typ 10. Gott så. Men frågan är vad detta egentligen är för cykel? Jag har ägt den sedan mitten av 1960-talet och har någorlunda koll på historien.

Varför är den röd, dock annan nyans än Rödqvarna och målad med Husqvarnaränder? Man kan t o m se rester på tanksidan av Husqvarnamärket, men det sitter samtidigt på fel ställe på tanken. På "riktiga kvarnor" sitter det längre fram.

1949 var det Svartqvarna som gällde med 21 tums hjul och motor på 118 cc. Detta stämmer med min. Jag har originalmotorn också (men ej renoverad). Starthandtaget över bakhjulet, avsaknad av pakethållare och lädersadel istället för gummi, samt silvermålade fälgar är detaljer som tyder på någon sorts customisering. Men varför i hela friden göra en "fejk-husqvarna"? Var det finare eller... ? Den registrerades ju som Svalan.
Lennart Matsson

SVAR: Enligt uppgift ska det vara en Svalan modell 10 från 1949 och du lurar på om det i själva verket handlar om en Husqvarna istället. Mycket riktigt så var det mod 24 "Svartqvarnen" som det handlade om detta år. Att motor är av rätt typ och köptes in av Svalanfabriken i Falun är klart så långt! Men sedan blir det lite marigare...

I tillgänglig litteratur från tiden kan man läsa att "Svalanfabriken själva svetsar sina ramar", samtidigt vet jag att man även fick hem hela maskiner för montering. Motorcyklarna från Falufabriken kunde ha motor från,HVA, JB, Panther, NSU, JAP, ILO... Frågan är vilka ändringar och hur mycket man "gjorde själv" på respektive modell. Studerar man en Svalanmaskin med Husqvarnamotor ser det väldigt Husqvarna likt ut. Lite senare modeller än din 49:a begåvades med teleskopgaffel, men i övrigt är det som sagt rent förvillande likt Husqvarnas egen byggnation om det helt enkelt inte är vad det är frågan om!

Du undrar även om din maskin är ombyggd och omlackerad då du funnit vissa ändringar. Bl a nämner du att du hittat Husqvarnadekaler på "fel ställe ", på tankens sidor. Så har aldrig dekalerna anbringats från fabriken. Svart-, Röd- eller Blåkvarna hade alla dekalerna i tankens främre rundning så att de syntes så att säga framifrån. På sidan, så som beskrivits, satt däremot Svalans dekaler! Att man sökt höja maskinens status genom att försöka få en "äkta" Husqvarna är enligt mitt förmenande långsökt. Att Husqvarnas maskiner var erkända för sin kvalitet är odiskutabelt men att märket skulle haft någon särställning på dåtida mc-marknad har jag inga belägg för.

Personligen tror jag att maskinens rätta identitet är den uppgivna Svalan som någon gång har byggts om och fått ny lack, det omnämns ju delvis känd historik kring maskinen. Exakt vad man gjorde på Svalans fabrik en gång då maskinen kom till kan jag tyvärr inte med hundraprocentig säkerhet säga.
MVH
L E Gustafsson

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Mopedrally i Lohärad

7 kommentarer

Jim Lundberg: "Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder." (Citat: min morfar)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842