Opel Kadett: Bromsen tar ojämnt

Opel Kadett: Bromsen tar ojämnt

Publicerad

Fråga: Här kommer ett par frågor från Finland. Är Opel Kadett (A till E) kända för bromsproblem och svårjusterade bromsar? En bekant, som har ägt en bil av varje modell utom A, påstod att Kadetternas akilleshäl, förutom rosten, var bromsarna. Finns det något stöd för detta påstående?
Har själv problem med frambromsarna (trummor) på min Kadett B 1970. Utförde bromsrenovering med nya cylindrar och brombackar på bakaxeln senaste sommaren, så att den biten fungerar som den ska. Stötte på problem då jag skulle justera frambromsarna. Trummorna och backarna är relativ nya, runt 5000 km har de varit med om, cylindrarna fungerar, höger sidas cylinder har dock blivit honad och fixad på verkstad (5000 km sedan).
Justerade bromsarna enligt manualen och har nu en bil som vid lätt inbromsning kastar sig åt höger utav bara...

Lite mer bestämd inbromsning och den går någorlunda rakt... Vad göra? Nya hjulcylindrar och slangar står på "att göra" listan inför kommande säsong, är det lösningen...?
Har även funderat på att renovera huvudcylindern... Vad kan man tänkas stöta på för problem med den/vad ska man tänka på? Bilen är utrustad med Opels beprövade muskelservoteknik...

Slutligen kunde jag inte undgå att bli förundrad över hur man (enligt wikipedia) ur Opels 1,1 liters gjutjärnstacka får effekterna att öka från "N" motorns 45 hk till 54 i "S" motorn med enkelförgasare och hela 60 med dubbla förgasare. Är det bara större förgasare och dubbla utblås som skiljer "S" motorerna från "N" motorerna?
Ossian I, Finland

Svar: Jag tror inte att man kan räkna bromsarna som en akilleshäl på Kadett. Rätt utförd injustering och bra prylar i övrigt ger bra bromsar även på Kadett.

Du skriver att du justerat in bromsarna enligt manualen så jag förutsätter att du skruvat justeringarna åt rätt håll.

Justeringen ska gå tungt annars finns det risk för att de "justerar tillbaka" sig själva efter en tids körning. Känns justeringarna lätta - byt ut dem.

Nya hjulcylindrar är helt rätt tänkt, likaså slangar eftersom de med tiden kan bli "håriga" på insidan och ge de symptom som du beskriver. Opus Motor (tel 0246-200 42) kan skaffa fram det mesta i bromsväg till din Kadett och även ge flera handfasta råd.

När det gäller huvudbromscylindern tror jag inte att du ska stöta på några problem. Rätt verktyg och en verktygshandbok gör förstås arbetet lättare.

I princip är det bara utblåsen och förgasaren som skiljer N från S, men kompressionen är högre i S och den ska köras på 98 oktan istället för 92. Enligt Opels uppgifter ger motorerna 38 respektive 44 kW vilket gör en skillnad på cirka 8 hästkrafter. Sedan har man rundat till siffrorna i försäljningsbroschyrerna där det mycket riktigt står 45 respektive 54 hästkrafter.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT 125 som inte varvar över 7500 varv/min

1 kommentar

Tech: Jag är helt kass på detta men har du kollat nivån på oljan i motorn? Jag hade en yamaha 125a av äldre modell med samma symptom, där tror jag de var detta som var felet.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04