Koppla elsystem på Husqvarna mod 24

Koppla elsystem på Husqvarna mod 24

Publicerad

Fråga: 1. Har en Husqvarna mod 24, 118cc och undrar hur jag ska koppla kablarna till tändspole, ljuspolarna, kondensatorn och utgående kabeln från tändplattan till själva elsystemet?

2. Hur ska förtändningen stå?

3. Vilket brytaravstånd ska det vara?

4. På styret sitter det en omkopplare med två lägen och på lyset en annan, förklara gärna hur de fungerar.

5. Om jag nu får igång den så finns det ju ingen "dödarknapp" att stänga av med, hur funkar det?

Tacksam för tydligt svar, gärna med någon skiss!

Dessa frågor framkallar nog en del skratt, men det bjuder jag på :-)

Peter

Svar: Jag skrattar inte – alla kan inte veta allt! Här kommer svaren i nummerordning:

  1. Tändspolens primärkabel ska till kondensatorn där det också sitter en kabel från brytarna. Det är allt med tändningen. Ljusspolarnas kablar dras ihop (parallellkopplas) och ansluts till omkopplaren i framlampan.
  2. Brytarna ska öppna när kolven befinner sig 4,5 mm före övre dödläge = förtändningen.
  3. Brytaravståndet (ställer du innan tändningen!) ska vara 0,30-0,40 mm på tändmagneter med lägre tillverkningsnummer än 26000. Magneter med högre nummer ska ha 0,35-0,45 mm.
  4. Omkopplaren på lamphuset är en huvudströmbrytare och sköter av och på för lyset. Från motorns ljusspolar drar man en kabel till denna omkopplare. Växling mellan hel- och halvljus sker sedan med omkopplaren på styret (se schemat – detta fungerar till de flesta 50-talshojar utan batteri).
  5. Din hoj har ingen dödarknapp. Jag citerar instruktionsboken till NV-JB från 1949 vilket även bör gälla för Husqvarnan: "Motorn stannas genom att man har en växel ilagd, gasen avstängd och försiktigt släpper upp kopplingen".

I Stora Tvåtaktsboken finns det kompletta reparationsbeskrivningar för motorn i Husqvarna mod 27, vilket i princip är samma motor. Där finns även allmänna beskrivningar på hur man riktar vevaxlar, renoverar kopplingar, bygger om tändsystem med mera på denna typ av motorer.

Jim Lundberg

 

 

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ett dussin motorer...

7 kommentarer

Rickard: Suzuki m12/k11?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-12

  • Classic Motor Album 2, 2014

  • Classic Motor 2014-11

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07