Varför är det två ljusspolar på ILO 150?

Varför är det två ljusspolar på ILO 150?

Publicerad

Fråga: Hej. Varför är det två ljusspolar på ILO 150 och hur är anslutningen tänkt på den runda "bakelitknoppen"på vevhuset ovanför svänghjulet som är märkt med nr.2-51-59

Tore Bergström

 

Svar: Detta med två ljusspolar förekommer i flera motorer som Husqvarna och JB. Spolarna är parallellkopplade för att ge tilläckligt med effekt (cirka 30 watt). Det är trångt innanför ett svänghjul och då är det enklare att ha två mindre spolar på 15 watt styck än en stor och skrymmande på 30 watt. Spolarna sitter med 120 graders intervall och svänghjulet har sex magneter med 60 graders intervall. På detta vis får varje ljusspole ett likadant magnetpar (syd- och nordpol ligger åt samma håll relativt spolen) som den andra i ett givet ögonblick. Spolarna ligger alltså i fas och levererar då växelström i samma riktning och tidpunkt.

Uttagen på motorn (se bild nedan) är följande: Nr 2=Kortslutningsknapp ("Dödare") – svart kabel.  Nr 51=Ström till lyse – gul kabel. Nr 59=Laddningsspole till batteri – röd kabel. Om Nr 59 är används ska det sitta en liten laddningsspole (se bild ovan) mellan tändspolen och ena ljusspolen. Laddningsspolen laddar ett batteri som i sin tur ska driva tutan. Då spolen levererar växelström måste en likriktare användas annars förstör man batteriet.

Jim Lundberg

Strömuttag på motorn. 2=dödare, 51=lyse, 59=laddning.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Projekt Saab 99 EMS

2 kommentarer

rasmus: EMS betyder egentligen Extra Mallig Sportbil

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25

  • Classic Motor 2014-05