Varför är det två ljusspolar på ILO 150?

Fråga: Hej. Varför är det två ljusspolar på ILO 150 och hur är anslutningen tänkt på den runda ”bakelitknoppen”på vevhuset ovanför svänghjulet som är märkt med nr.2-51-59

Tore Bergström

 

Svar: Detta med två ljusspolar förekommer i flera motorer som Husqvarna och JB. Spolarna är parallellkopplade för att ge tilläckligt med effekt (cirka 30 watt). Det är trångt innanför ett svänghjul och då är det enklare att ha två mindre spolar på 15 watt styck än en stor och skrymmande på 30 watt. Spolarna sitter med 120 graders intervall och svänghjulet har sex magneter med 60 graders intervall. På detta vis får varje ljusspole ett likadant magnetpar (syd- och nordpol ligger åt samma håll relativt spolen) som den andra i ett givet ögonblick. Spolarna ligger alltså i fas och levererar då växelström i samma riktning och tidpunkt.

Uttagen på motorn (se bild nedan) är följande: Nr 2=Kortslutningsknapp (”Dödare”) – svart kabel.  Nr 51=Ström till lyse – gul kabel. Nr 59=Laddningsspole till batteri – röd kabel. Om Nr 59 är används ska det sitta en liten laddningsspole (se bild ovan) mellan tändspolen och ena ljusspolen. Laddningsspolen laddar ett batteri som i sin tur ska driva tutan. Då spolen levererar växelström måste en likriktare användas annars förstör man batteriet.

Jim Lundberg

Varför är det två ljusspolar på ILO 150?
Strömuttag på motorn. 2=dödare, 51=lyse, 59=laddning.
Rulla till toppen