Varför fortsatte man inte bygga Monark Albin?

Varför fortsatte man inte bygga Monark Albin?

Publicerad

FRÅGA: Hej! Varför fortsatte inte produktionen av Monark Albin? Vad jag förstått siktade försvaret in sig på utländska leverantörer, Jawa? Det måste ju varit ett kostsamt projekt att ta fram modellen samt att det borde kommit någon efterträdare?

Hälsningar, Tellus.

SVAR: Hej!
Först efter krigsutbrottet 1939 sattes något yrvaket projekt "Svensk Armé-mc m/42" igång. Albin Motor i Kristinehamn byggde motor och växellåda medan Monark stod för hjul, skärmar, ram och stod för montering. 500-kubiks sida som gav 15,1 hk i en första serie på 300 exemplar. Därmed fick man tid att utveckla en toppventilsmotor, med Husqvarnas 112 TV som utgångsmaterial. Folke Mannerstedt var ansvarig, med bland annat högre kompression ökade effekten till 19,6 hk. Cirka 3 000 ex byggdes, men efter 1944 sattes bara 300 stycken ihop av de reservdelar som fanns kvar. Ovanstående finns att läsa i Gert Ekströms bok "Svensk motorcykelhistoria".

Under kriget gick det givetvis inte att köpa motorer från utlandet, Europas industrier var omställda till krigsproduktion och de militärcyklar som byggdes gick till de egna arméerna.

Efter kriget dröjde det till 1948 innan Monark lyckades få tag i 52 (femtiotvå!) 125:or från BSA. Självklart var det mer företagsekonomiskt att köpa in färdiga motorer än att utveckla och bygga egna. Därför valde väl även försvaret Jawa-motorer.

Svensk mc-industri ville heller inte satsa på tunga maskiner, Monark-Albins 500:a ansågs förmodligen vara omodern.

1953 köpte den svenska armén en militär version av Blue Arrow, med Ilo-motorer. I mitten av 1970-talet slutade Monark bygga motorcyklar.

Thomas Sjölund

 

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

3 kommentarer

torbjörn: 1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten. 2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842