Varför fortsatte man inte bygga Monark Albin?

FRÅGA: Hej! Varför fortsatte inte produktionen av Monark Albin? Vad jag förstått siktade försvaret in sig på utländska leverantörer, Jawa? Det måste ju varit ett kostsamt projekt att ta fram modellen samt att det borde kommit någon efterträdare?

Hälsningar, Tellus.

SVAR: Hej!
Först efter krigsutbrottet 1939 sattes något yrvaket projekt ”Svensk Armé-mc m/42” igång. Albin Motor i Kristinehamn byggde motor och växellåda medan Monark stod för hjul, skärmar, ram och stod för montering. 500-kubiks sida som gav 15,1 hk i en första serie på 300 exemplar. Därmed fick man tid att utveckla en toppventilsmotor, med Husqvarnas 112 TV som utgångsmaterial. Folke Mannerstedt var ansvarig, med bland annat högre kompression ökade effekten till 19,6 hk. Cirka 3 000 ex byggdes, men efter 1944 sattes bara 300 stycken ihop av de reservdelar som fanns kvar. Ovanstående finns att läsa i Gert Ekströms bok ”Svensk motorcykelhistoria”.

Under kriget gick det givetvis inte att köpa motorer från utlandet, Europas industrier var omställda till krigsproduktion och de militärcyklar som byggdes gick till de egna arméerna.

Efter kriget dröjde det till 1948 innan Monark lyckades få tag i 52 (femtiotvå!) 125:or från BSA. Självklart var det mer företagsekonomiskt att köpa in färdiga motorer än att utveckla och bygga egna. Därför valde väl även försvaret Jawa-motorer.

Svensk mc-industri ville heller inte satsa på tunga maskiner, Monark-Albins 500:a ansågs förmodligen vara omodern.

1953 köpte den svenska armén en militär version av Blue Arrow, med Ilo-motorer. I mitten av 1970-talet slutade Monark bygga motorcyklar.

Thomas Sjölund

 

Rulla till toppen