Victoria påhängsmotor – hur ställer man förgasarnålen?

Victoria påhängsmotor – hur ställer man förgasarnålen?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag håller på med en Victoria påhängsmotor och undrar om någon kan tala om för mig hur man ställer in förgasarnålen i den, om de finns något utgångsläge. Man kan skruva nålen upp och ner med skruvmejsel.

MVH Tore

 

Svar: I instruktionsboken för Victoria står det att om motorn fyrtaktar ska man sticka ner en skruvmejsel mellan varven i tryckfjädern och skruva medsols för att sänka nålen och få en magrare bränsleblandning. Det är allt som nämns om nåljusteringen. Generellt för alla tvåtaktare gäller att de ska fyrtakta vid höga varv. En motor som aldrig fyrtaktar kan gå för snålt och ta skada genom överhettning och/eller undermålig smörjning.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken olja i framgaffeln på Zündapp KS 50?

1 kommentar

Zündappmannen: Det stämmer, oljan i gaffeln på en Zündapp fyller bara en funktion och det är att fjädrarna inte ska skramla runt och låta. Slå en skvätt olja i varje ben och skruva ihop. Gaffeln är ändå inte...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03

  • Classic Motor 2014-02

  • Classic Motor 2014-01

  • Classic Motor 2013-12

  • Classic Motor Special 24