Elfrågor om Rex Roadmaster

Elfrågor om Rex Roadmaster

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en Rex Roadmaster 1950 med Villiers 197 cc 6E. Av renoveringen återstår bara elsystemet. Jag är helt okunnig när det gäller svänghjulsgenerator och dess funktion och har några kanske naiva och dumma frågor. Du har tidigare lagt ut Villiers elschema. Mitt system är primitivt och har varken signalhorn eller bromsljus utan endast belysning. Vad betyder symbolen mellan brytarna och tändsystemets gavel på schemat och vad betyder "large dia pin in twin plug".

Strålkastarens omkopplare har 3 lägen, L-Off-H. Jag har antagit att Off=inga lampor inkopplade, L=Parkering och bakljus, H=strålkastare och bakljus.(vilken väg tar den genererade strömmen i läge Off då inga förbrukare är på).

Tändsystemets gavel ser ut som bild 13 i Stora Tvåtaktsboken. Tändspole, 2 belysningsspolar och brytare. Systemet funkade före demontering men jag skulle vilja testa funktionen. Jag har ytterligare 5 gavlar med spolar och brytare i varierande skick varav 2 tycks vara kompletta. Hur ska jag göra. När du beskriver hur man kollar tändspolen ska man "dutta" på kondensatorn. Någon sådan kan jag inte finna. Vad är dess funktion. Fältbrytningsavstånd, vad är ett troligt avstånd.

Mvh

Bert

 

Svar: Här ser vi inte frågorna som dumma. Om vi börjar med den lilla symbolen i villiersschemat så är det troligtvis kondensatorn du menar, fast man här har valt en annan symbol än den gängse med två parallella streck. Den är i schemat ansluten mellan jord och den kabel som går mellan brytare och tändspolen. Här nedan har jag lagt in ett universalschema som fungerar till de flesta motorcyklar med växelströmssystem från den här tiden.

"Large dia pin in twin plug" betyder att man avser det stora kopplingsstiftet i kontakten med två stift. (Large=stor, dia=diameter, pin=stift, twin=två, plug=kontakt, uttag).

När det gäller omkopplaren så tror jag att det är så här: L=halvljus, H= Helljus. Det finns inte parkeringsljus på en motorcykel som saknar batteri. Det skulle kräva att man har motorn igång under parkeringen, Dessutom skulle det behövas en särskild spänningsregulator som skyddar parkeringslamporna mot överspänning. När omkopplaren står i läge "Off"(avstängd) bryts strömmen där.

På bild 13 (sidan 290 i Stora Tvåtaktsboken) så ser man det hus där brytarna sitter. Kondensatorn hittar man om man följer sladden från brytarna, men du behöver inte jaga kondensatorn, utan dutta istället med en kabelstump mot kopplingspunkten "A" i den övre bilden. Villiers brytare är "bakvända" så att armen är jordad till skillnad mot de flesta andra tändsystem. Glöm inte att stoppa in en pappers- eller plastbit mellan brytarkontakterna först. Kondensatorns uppgift är att ge en snabb brytning av strömmen när brytarna öppnar, samt att skydda dem från avbränning på grund av gnistbildning. Jag har inte hittat uppgifterna på fältbrytningsavståndet (abriss) på denna motor, men en kvalificerad gissning är 5-10 mm.

Jim Lundberg

Universalschema passade de flesta motorcyklar med växelströmssystem från 1940 till 1960-talet

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Originalcylinder till Puch Montana

5 kommentarer

Mikael: Finns det någon bestämmelse om hur djup en plugg skall vara? Tillverka en 6,8 mm plugg är ju inte svårt, men ett längre hål bör ge ett något högre motstånd. Räcker det med 1 mm t.ex., så att bara en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-11

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25