Varför saknar Amalförgasaren tomgångsskruv?

Varför saknar Amalförgasaren tomgångsskruv?

Publicerad

Fråga: Varför finns ej tomgångsskruv på äldre Amalförgasare?   Det finns ju en lösning på det. Väldigt irriterande som det är nu.

Göran Andersson Vånga

 

Svar: De större Amalförgasarna till fyrtaktsmotorer hade tomgångsskruv redan på 1930-talet. Varför de mindre Amalförgasarna saknar tomgångsskruv vet jag inte, men kan tänka mig att man ville hålla ner kostnaderna på en förgasare som skulle sitta på ett bruksfordon med tvåtaktsmotor som skulle vara billigt i inköp. Dessutom har tvåtaktare av naturen en ojämn tomgång och då tyckte man kanske att det dög med att justera tomgången med vajerspännaren på gasvajern.

Jim Lundberg

Så här löste Göran Andersson problemet. En M5-skruv gängades in snett underifrån. Brickan mellan muttrarna tjänstgör som ratt så tomgångsjusteringen kan göras med enbart fingrarna.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

5 1/2 hk cylinder till Zündapp KS50

1 kommentar

hasse: Det finns nytillverkade päroncylindrar att köpa på flera av butikerna som säljer veteranmoppedelar. Har sett att en del levereras med kolv för korta vevstaken som det ju var på motorer före -70. Har ...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05

  • Classic Motor 2017-04