Velmo påhängsmotor som inte startar

Velmo påhängsmotor som inte startar

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har inhandlat en så kallad hjälpmotor som sitter i framhjulet på en cykel. Den är i gott skick och heter VELMO. Har kontrollerat tändspole och kabel, bytt kondensator, rengjort förgasare, ledningar och tank. Provstartat utan resultat. Gnista ges, när stiftet ligger utanpå, tändstiftet blir blött vid provstart. Har kollat tändförställningen som står ca: 2,5 mm föd. Är tändinställningen rätt? Motorn är slidmatad, kan sliden utgöra något fel? Har ingen som helst teknisk information om "den väldiga" motorn. Kan du ge mig något tips? Ska försöka få tag i ett nytt tändstift. M.V. H. och tack för alla fina tips och en mycket bra tidning.

Sixten Renquist

 

Svar: Jag har förgäves sökt information om denna speciella påhängsmotor som satt i framhjulets nav och drev detta med en invändig kuggväxel. Sliden bör inte vålla några problem. Vissa slider består visserligen av en rund skiva som trycks mot vevhusväggen med fjädrar och där kan ju en brusten fjäder leda till att det blir otätt. Men om tändstiftet blir blött kan det nog snarare bero på klen gnista. Att man får gnista ute i fria luften garanterar intet att det blir någon gnista under kompression då det krävs cirka tio gånger högre spänning för att få till en gnista under det tryck som råder i förbränningsrummet under kompression. Ta ett fungerande tändstift och klipp bort sidoelektroden. Nu har du ett gnistgap mellan mittelektroden och stiftets gänga som är cirka 5 mm – alltså tio gånger längre än vad det ska vara då man normalt har cirka 0,5 mm på ett tändstift. Testa nu gnistan i det fria med det modifierade tändstiftet. Orkar inte gnistan hoppa över detta gap så orkar den knappast att hoppa 0,5 mm under kompression. Då kan tändspolen vara dålig, eller så är abrissmåttet fel, men där har jag tyvärr ingen uppgift. Finns det någon läsare som har uppgifterna som Sixten frågar efter? Lämna gärna dessa i kommentarsfältet, eller skicka dem till mig på jim.lundberg snabel-a)classicmotor.se så ska jag vidarebefordra dem till Sixten.

Jim Lundberg

Motorn driver hjulet via en kuggväxel. Till höger om cylindern ser man en sektion av navets invändiga kuggkrans.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842