Hur byter man kolvringar på en moped?

Hur byter man kolvringar på en moped?

Publicerad

Fråga: Hur gör man när man ska byta kolvringar på en äldre moped? Och vad ska man tänka på? Vilka verktyg behöver man?

Oskar

 

Svar: Om man behöver byta kolvringar på sin moped måste man först ta reda på vilken storlek de har. Det står inte alltid i instruktionsboken och dessutom kan motorn vara omborrad så den har en större kolv som då ska ha större kolvringar. Måtten på kolvringar anges med diametern och höjden. Om det exempelvis gäller en sachsmotor så är kolvringsdimensionen 38x2 mm. Observera att diametern som anges egentligen är cylinderns. Kolvringarna ska ju fjädra ut mot cylinderloppet och är då betydligt större i diameter utanför cylindern. Ta av topplocket och mät cylinderdiametern med ett skjutmått så får du fram måttet till de nya ringarna.

Lyft försiktigt av cylindern. Försök att rädda packningen under cylindern.

Lyft sedan av cylindern. Försök att rädda packningen under cylindern om det går. Annars kan du köpa en så kallad sotningssats som innehåller samtliga packningar runt cylinder och topplock. Kolven kan sitta kvar på vevstaken under hela arbetet. Stoppa redan nu en ren trasa över hålet i vevhuset så att inget kan ramla ner där.

Bänd försiktigt isär kolvringarna och dra dem uppåt över kolven.

Mät sedan höjden på kolvringarna så har du samtliga mått. Kolvringar är ofta gjorda i gjutjärn och är därför lätta att bryta av. Bänd ut ringarna genom att stoppa in tummarna mot ringarnas ändar. Börja med den översta ringen och se till att inte repa kolven med ringens vassa ändar när den dras av.

Mät höjden på den gamla kolvringen.

Testa för säkerhets skull att de nya ringarna håller rätt mått. Skjut ner en ring i cylindern tills den ligger i närheten av insug och överströmningskanalerna där en cylinder är minst sliten. Se till att den inte ligger snett i cylindern. Mät nu gapet mellan ringens ändar med ett bladmått. På en moped ska gapet vara cirka 0,2 mm. Är det för stort blir det onödigt läckage – är det för litet kan motorn skära.

Skjut ner den nya ringen i cylindern och se till att den inte ligger snett. Mät sedan gapet med ett bladmått.

Bryt av en gammal kolvring och slipa den plan i änden. Använd den sedan för att skrapa bort sot i ringspåret.

När ringarna är borta bör man rengöra kolvringsspåren från sot. De nya ringarna kommer att vara tjockare än de gamla och slitna, och har man otur så kan sotlagret i spåret vara så tjockt att de nya ringarna bottnar mot sotet och inte kan klämmas ihop helt. I bästa fall får du inte på cylindern – i sämsta fall får du på cylindern och ringarna skär på grund av att de trycks ut så hårt att ingen olja får plats mellan dem och cylinderväggen. Bryt därför av en av de gamla ringarna (så får du känna hur det känns när de brister) och fila den avbrutna änden vinkelrät. Nu kan du skrapa sot ur ringspåret med den gamla ringen som sotskrapa. Blås eller torka ur spåret noggrant efteråt

Lägg ett stöd under kolven så blir monteringen av cylindern betydligt stadigare.

Bänd nu försiktigt ut den nya kolvringen och trä den över kolven till det undre kolvringsspåret. Se bara till att kolvringen vänds rätt så att urtagen i ringändarna hamnar rätt i förhållande till styrstiftet i kolvringsspåret. Detta stift hindrar ringen från att rotera vilket annars skulle leda till att en av dess ändar snart skulle fjädra ut i någon av portarna i cylindern och då är det färdigåkt. Montera sedan den sista ringen som då hamnar i det översta spåret. Vrid redan nu ringarna så att deras öppningar ligger mitt för respektive styrstift i kolven. Lägg sedan på cylinderfotspackningen på motorn – den går inte att få dit efter att cylindern monterats.

Kläm ihop den övre ringen med fingrarna och trä försiktigt cylindern över ringen. Upprepa samma sak med den undre ringen.

Nu ska då cylindern träs över kolven och det är nu som man kan bryta av en kolvring om man är oförsiktig. Lägg gärna ett par stänger eller en bit tillsågad plywood under kolven och vrid på vevaxeln så att kolven ligger dikt mot detta stöd så blir arbetet mindre vingligt. Smörj sedan in cylinderloppet med lite olja så att de nya ringarna får bra smörjning från första stund. Kläm nu ihop den översta ringen med fingrarna och skjut försiktigt ner cylindern mot kolven. Se till att ringen inte spretar ut någonstans och att öppningen verkligen ligger mitt för styrstiftet. Här kan man gärna vara två personer – en som håller i cylindern och en som klämmer ihop ringarna. När cylindern passerat den första ringen klämmer man ihop nästa ring och skjuter ner cylindern en bit till – klart!

Montera sedan alla delar i omvänd ordning. Det krävs inga specialverktyg för att byta kolvringar, men en hylsnyckelsats kan vara bra att ha. Det enda som man bör se upp med är att aldrig montera kromade kolvringar i en kromad cylinder.

Jim Lundberg

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842