Hur byter man kondensator på en moped?

Hur byter man kondensator på en moped?

Publicerad

 

Fråga: Hur byter man kondensator på Crescent Compact?  Motorn är en Sachs.

Bengt Agrell

Svar: Börja med att lossa svänghjulet. Försök att hålla mot svänghjulet med handen. Undvik att sticka in en skruvmejsel eller liknande genom något av hålen i svänghjulet. Om man gör så är det lätt hänt att man skadar någon av de ömtåliga detaljerna i tändsystemet. Muttern kan vara höger- eller vänstergängad. Oftast så ska man vrida nyckeln åt samma håll som svänghjulets rotationsriktning är muttern ska lossas.

Använd endast en riktig svänghjulsavdragare när hjulet ska demonteras

Nästa steg är att lossa svänghjulet från vevaxeln. Hjulet sitter på en kona och sitter därför hårt på axeln. Använd endast en riktig svänghjulsavdragare till detta. Att bryta och bända med skruvmejslar i hjulet ytterkant kan göra hjulet skevt. Man får inte knacka på vevaxeln för att få hjulet att lossna eftersom detta ofelbart förstör gängorna och sedan får man inte på muttern igen. Möjligtvis kan man ge den några lätta slag med muttern påskruvad på gängan.

Om kondensatorn har en lödanslutning värmer man loss kablarna med en lödkolv.

När hjulet är lossat kopplar man bort den gamla kondensatorn. Sitter kablarna skruvade med kabelskor är det bara att lossa den lilla mutter som håller fast dem på kondensatorns mittanslutning. Om kablarna är lödda på kondensatorn tar man en lödkolv och smälter lödtennet och drar bort kablarna innan tennet stelnat igen.

Ibland kan man vrida ur kondensatorn med en polygrip eller en liknande tång med räfflade käftar.

Kondensatorn sitter pressad in i ett hål i tändplattan. Ibland kan man ta ur kondensatorn genom att använda en polygrip. Om kondensatorn sitter för hårt för polygripen så måste man ta bort hela tändplattan. Märk upp plattans läge med en rits eller körnslag så att den, och därmed förtändningen, hamnar rätt vid monteringen senare.

Med ett tunnväggigt rör som stöd knackar man ur kondensatorn med en hylsa som dorn.

Den gamla kondensatorn knackas ur med exempelvis en hylsa. För att tändplattan ska få ordentligt stöd trär man på ett tunnväggigt rör över kondensatorn. Änden på detta rör ligger då mot tändplattan när kondensatorn knackas ur.

Här pressas den nya kondensatorn in i sitt hål. Även här används hylsan som pressverktyg. Man får aldrig pressa direkt mot kabelanslutningen.

Den nya kondensatorn bör pressas in i sitt hål. Man får absolut inte pressa mot anslutningen i kondensatorns centrum, utan man pressar mot ytterkanten av kondensatorn med samma hylsa som man använde när den togs ur. Kondensatorns "hus" – bägaren – är tunn och lätt att buckla till vilket kan förstöra kondensatorn, Det blir kortslutning på insidan. Så se till att kondensatorn går rakt in i sitt hål redan från början. Om kondensatorn inte fastnar i sitt hål kan detta avhjälpas genom att man sticker in en tunn plåtremsa, cirka 15x5 mm, i hålet samtidigt som man pressar in kondensatorn. Man kan exempelvis klippa en aluminiumremsa ur en läskburk. Ibland räcker det med vanlig ugnsfolie för att fylla upp hålet.

Vid lödning av många kablar kan man hålla dem på plats med en träpinne

Om kondensatorn har en skruvanslutning är det bara att sätta tillbaka kabelskorna och dra fast muttern. Här är det bra om man har någon form av låsbricka (tagg eller fjäder) som dels låser muttern dels ser till att det blir ordentlig kontakt. Dra inte muttern så hårt – då kan kondensatorn skadas. Om kondensatorn har en lödanslutning bör man först förtenna denna med lödtenn. En tumregel när man löder kondensatorer är att hålla uppvärmningstiden så kort som möjligt så att den inte tar skada. Förtenningen gör lödningen snabbare. Använd en lödkolv på 30-75 watt så går det snabbt att värma. Små lödpennor ger en väldigt lång uppvärmningstid. Ofta är det två eller tre kablar som ska lödas på samma anslutning. För att dessa inte ska spreta iväg åt alla håll kan man hålla dem på plats under lödningen med en liten träpinne. Pinnen kyler inte ner lödningen som exempelvis en skruvmejsel eller ståltråd gör. Dessutom fastnar inte trä mot lödtenn. Se till sist till att ingen kabel eller kabelsko ligger mot kanten på kondensatorns bägare. Detta är visserligen tändspolens lågspänningssida, men det kan ändå bli några hundra volt här och då kan det lätt bli överslag mot jord om kablar och kabelskor ligger för nära kondensatorns bägare.

 

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842