Hel- och halvljus på 98-kubikare?

Hel- och halvljus på 98-kubikare?

Publicerad

Fråga: Måste man ha både hel och halvljus på en 98 kubikare från 1938, eller räcker det med halvljus? Anledningen till frågan är att jag har bara hittat Hel/halvljus lyktor med 15W lampor, och min gamla ILO till Nordstjärnan från 1938 orkar bara driva ca 7 W Det sitter ett Noris 6V/ 7W elsystem på den. Förra ägaren har satt dit en gammal mopedlampa till en Apollo och det funkar inte alls bra. Så kan man sätta dit ett cykel lyse i stället och nöja sig med halv ljus? Godtar besiktningen detta när man registreringsbesiktar cykeln? Jag vet att i alla fall Sachs 98 or fanns även med ett kraftigare elsystem som orkade driva 15 w lampor + bakljus på ca 2 W, Tror även att det finns till ILO 98:orna. Men faktum kvarstår cykeln användes ju i trafik mellan 1938-i alla fall 1955. Synd att originallyset är borta. Finns det Lyktor med hel och halvljus med 5 W lampor? De lyktor jag har "hittat" har 2 st separata glödlampor i reflektorn en 15 W i centrum samt en lampa av mindre typ högre upp i reflektorn, sedan sitter påslaget med hel / halvljus funktionen på lykthuset.

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: Kolla med Bilprovningen. Kraven på fordon har förändrats genom åren och som exempel behöver inte motorcyklar före 1975 ha vare sig blinkers eller hastighetsmätare.

Jim Lundberg

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

3 kommentarer

torbjörn: 1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten. 2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842