Rullager i Zündappmotor?

Rullager i Zündappmotor?

Publicerad

Fråga: Har funderat på sätta dit ett rullager, NU 202E, tror jag det heter, på drivsidan på en Zündapp motor skall behålla standard lager vid svänghjulssidan, rikta veven noggrant, skall bli hög effekt i motorn är tänkt, rullager är starkare tål mera belastning. Vill inte behålla det lilla originallagret vid så hög effekt. Undrar om någon har provat. Har sett rullager på vevar förut men ej på mopedmotorer, pratar om 14-16 hk. Är bara nyfiken – har ej gjort detta förut. Kan lagret äta metall om veven inte blir helt uppriktad? Nu pratar jag om 2-4 hundradelar.

Göran Andersson Vånga

 

Svar: Rullager klarar generellt högre radialbelastningar än kullager, men kan ha svårt för att ta axiella laster. Norton Commando har rullager på bägge sidor av vevaxeln, men har då en kedjetransmission som inte vill dra vevaxeln axiellt. På din Zündappmotor har du en kuggtransmission med snedskurna kuggar som vill trycka vevaxeln axiellt, alltså i sidled.

Nu har du ju ett kullager på andra ramlagertappen som tar upp axialkrafterna, men det förutsätter att detta lager är fixerat i blocket och på ramlagertappen – annars rör sig axeln axiellt trots detta lager. Rullager har svårare att klara vinkelfel så du bör rikta vevaxeln så noga du kan. Men testa gärna med rullager. Fast du kan även montera ett lager i transkåpan, där det är förberett för ett lager, så får axeltappen stöd i ytterkant. Men gör inte som många andra gör – kör ett varv runt kvarteret och säger att det fungerar jättebra. Kör hårt och länge – sedan vill jag ha en rapport.

Jim Lundberg

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur får man ur ramlagrens stålringar på ILO Piano?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Martin! Det ser ju ut att gå bra. Om bara vevaxelns bredd (mätt över vevskivorna) är mindre än avståndet mellan stålringarna är all ok. Du är välkommen med fler frågor! Men - ställ dem gärna...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-11

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25