Husqvarna Flinta med stum koppling

Husqvarna Flinta med stum koppling

Publicerad

Fråga: Hej! Tack för ett härligt frågeforum. Har just bytt lameller på min Flinta. Dom biter bra men kopplingen blev stum. Vid justering till rätt frigång i kopplingshandtaget så stannar handtaget ca 1,5 cm före det når Magura plasten. Det verkar som om kopplingen har väldigt kort "slaglängd".

Vid lamellbytet så saknades den distansbricka som ska sitta på axeln inne i kopplingskorgen och då var kopplingen inte stum.

Thore i Trollhättan

 

Svar: Kul att du tycker om vårt forum. Flintans koppling jobbar lite "bakvänt" eftersom man trycker på korgen utifrån istället för inifrån vid frikoppling. I kopplingens centrum sitter ett stift som excentern i transmissionskåpan trycker mot vid frikoppling. Under detta stift sitter det shimsbrickor för att man ska få till ett korrekt spel mellan koppling och excenter. Om man ändrar på förutsättningarna genom att ändra kopplingskorgens läge, exempelvis med en distansbricka, eller att man monterar transkåpan med en tunnare eller tjockare packning så har man ändrat på spelet mellan excenter och koppling.

Om distansbrickan du monterat har flyttat ut kopplingskorgen så måste du ta bort motsvarande tjocklek på shimsen under tryckstiftet (se bild ovan). När du har rätt spel ska det bli 10-15 mm dödgång, mätt längst ut på kopplingsarmen ovanpå motorn. Ett annat fel som kan uppstå på flintans koppling är att den innersta stållamellen inte glider på kopplingsnavet vid monteringen, utan blir hängande under detta. Jag vet inte om du har Stora Tvåtaktsboken, men där finns det beskrivet hur man monterar kopplingen. Jag brukar då sticka in exempelvis buntband under aluminiumplattan i botten av korgen (se bild nedan) så att denna platta håller sig uppe – annars kan den undre stållamellen hamna fel.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842