Vespa med slirande koppling

Mellan koppling och kopplingsarmen sitter en liten plunch där det måste finnas ett spel

Vespa med slirande koppling

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har vårdnaden om en Vespa Popolino -67 med 130 cc cylinder, Dellorto mm. kopplingen är bytt mot en 4-lamells med hårdare fjäder. Har spel på wiren, alla leder mm. går lätt. Ändå slirar kopplingen, i synnerhet när man kickar och den inte startar på 3-4 kick. Vet du om det finns någon bättre koppling eller vet du någon man kan fråga.

Hälsningar Hans.

 

Svar: Om lamellerna är nya bör de inte vara orsaken till att det slirar. Fast om de är 30 år gamla (men oanvända =NOS) kan de vara hårda på ytan och kan behöva ruggas upp med ett fint (240 – 320) slippapper. Jag är inte insatt i hur just din vespamotor ser ut på insidan, men de äldre vesporna brukar ha en liten plunch av brons som trycker mot kopplingens centrum. Om din nya koppling bygger mer utåt än den gamla måste man förmodligen svarva av denna plunch för att få ett spel mellan denna och kopplingen. Ligger dessa delar mot varandra och trycker så spelar det ingen roll hur mycket spel man har i övriga delar på väg upp till styret. Fel olja eller för mycket olja kan också leda till slirande koppling.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842