Hur tar man bort kopplingen på remdriven Zündapp?

Fråga: Jag håller på att byta kilrem på min Mustang från 1959 och tänkte göra rent bakom remskivan på motor (Zündapp). Jag har tagit bort kopplingskåpan och där stannade arbetet. Jag kan inte se hur man ska ta bort kopplingen och remskivan. Hur tar man bort kopplingen på min moped?

David

 

Svar: Det borde vara Zündapp KM 48-motorn du avser. Jag har inte skruvat med den motorn, men jag lägger ut en sprängskiss på den här så ser du i alla fall hur kopplingen är konstruerad. Motorn fanns med både rem- och kedjedrift. I den inringade delen ser du hur kopplingen på de remdrivna motorerna ser ut. Som det ser ut så ska man först lossa på muttrarna (nr 112) till kopplingsfjädrarna och ta bort tryckplattan (nr 111). Innanför denna hittar du kopplingens centrummutter (nr 114) som sedan ska lossas. Ett frågetecken är låsringshalvorna (nr 104) som jag inte vet hur de sitter och när de ska tas bort, men de borde inte orsaka något större huvudbry.

Jim Lundberg

 

 

Hur tar man bort kopplingen på remdriven Zündapp?
Precis som Göran säger här nedan bör man ha ett verktyg som trycker ihop kopplingsfjädrarna när muttrarna ska lossas. Här ser vi en nyare Zündappmotor.
Rulla till toppen