Hur tar man bort kopplingen på remdriven Zündapp?

Hur tar man bort kopplingen på remdriven Zündapp?

Publicerad

Fråga: Jag håller på att byta kilrem på min Mustang från 1959 och tänkte göra rent bakom remskivan på motor (Zündapp). Jag har tagit bort kopplingskåpan och där stannade arbetet. Jag kan inte se hur man ska ta bort kopplingen och remskivan. Hur tar man bort kopplingen på min moped?

David

 

Svar: Det borde vara Zündapp KM 48-motorn du avser. Jag har inte skruvat med den motorn, men jag lägger ut en sprängskiss på den här så ser du i alla fall hur kopplingen är konstruerad. Motorn fanns med både rem- och kedjedrift. I den inringade delen ser du hur kopplingen på de remdrivna motorerna ser ut. Som det ser ut så ska man först lossa på muttrarna (nr 112) till kopplingsfjädrarna och ta bort tryckplattan (nr 111). Innanför denna hittar du kopplingens centrummutter (nr 114) som sedan ska lossas. Ett frågetecken är låsringshalvorna (nr 104) som jag inte vet hur de sitter och när de ska tas bort, men de borde inte orsaka något större huvudbry.

Jim Lundberg

 

 

Precis som Göran säger här nedan bör man ha ett verktyg som trycker ihop kopplingsfjädrarna när muttrarna ska lossas. Här ser vi en nyare Zündappmotor.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken smörja i Kroon med ILO H 48 motor?

25 kommentarer

Jim Lundberg: Det var någon av de dåtida mopedtestarna som skrev detta - Det kan ha varit Jan Jangö. Fast det kan ju vara blocket som de menar och att 98:an kanske hade en vevaxel med längre slag. Det skulle vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03

  • Classic Motor 2014-02

  • Classic Motor 2014-01

  • Classic Motor 2013-12

  • Classic Motor Special 24

  • Classic Motor 2013-11