Husqvarna Silverpil som inte vill starta igen

Isoleringen i gamla tändspolar är hygroskopisk (suger upp fukt) och kan lätt drabbas av överslag

Husqvarna Silverpil som inte vill starta igen

Publicerad

Fråga: Hej Jim!  Först och främst - tack för tidigare hjälp med att lösa tändproblemen på min Silverpil!

Det visade sig mycket riktigt att kablarna ej var riktigt jordade. Nu har dock nya tålamodsprövningar dykt upp. Efter att jag löst det där med gnistan så startade den och gick perfekt. Provade att stanna den och starta igen och det gick fint. Efter ett tag försökte jag få i en växel och i samband med det skruvade jag på justerskruven på kopplingshandtaget, la i växeln varefter motorn dog. Efter denna incident så har jag åter svårt att få motorn att tända. Har sedan tidigare bytt tändspole, brytare, kondensator. Tändningen har jag ställt och jag har bra gnista. Stiftet är också blött så bensinen verkar komma fram...

Björn Bernsfelt

 

Svar: Om tändstiftet är blött så är det troligast att felet ligger i tändsystemet om inte förgasaren flödar våldsamt eller att kompressionen av någon anledning (topplockspackning, bruten kolvring mm) är så låg att motorn inte tänder.

Nu vet jag inte vad det är för tändspole och kondensator du monterat, men om det är gamla originaldelar så kan det ha uppstått ett överslag inne i dessa komponenter vilket kan få dem att sluta fungera helt eller delvis. Nackdelen med gamla el-detaljer är att de drar i sig fukt med tiden och kan haverera. Har man en gång fått ett överslag inne i en tändspole är isoleringen skadad och värmen som uppstår vid överslaget omvandlar dessutom isoleringen till kol vid genomslaget. Kol är ett ledande material vilket gör det ändå lättare för nya överslag. Ett annat scenario kan vara att svänghjulet vred sig på vevaxeln vid förra starten så att kilen gått av och då kommer tändningen att stå rejält fel.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Varför kommer det svart olja ur ljuddämparen?

4 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Clas. Jag tror frågeställaren menar den situationen då det rinner svart sörja ur alla skarvar i avgasröret - vid cylindern, skarven mellan krök och ljuddämpare och vid päronet. En slabbig...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03

  • Classic Motor 2014-02

  • Classic Motor 2014-01

  • Classic Motor 2013-12

  • Classic Motor Special 24