ILO Piano – tändningsinställning

Fråga: Hej Jim. Håller på att renovera en ILO piano av 1959 års modell och har en fråga angående tändinställning. Det är Stefa tändsystem samt att motorn ej är trimmad. Vad ska det vara för brytaravstånd samt abrissavstånd? Vilket mått är viktigast – abriss eller brytaravståndet? Dessa mått är ju sammankopplade. Har du något bra trick att få dessa motorer lite piggare utan att trimma?

MVH Christer

 

Svar: Förtändningen på ILO Piano ska vara 2,4-2,6 mm. Brytaravståndet ska vara 0,3–0,4 mm. Abriss (eller fältbrytningsavstånd) ska vara 9–12 mm. Det viktigaste måttet är abriss av den enkla anledningen att detta mått avgör om man ska få en gnista eller inte. I en perfekt värld ger rätt brytaravstånd även rätt abrissmått eftersom det är precis som du säger; att dessa faktorer är sammankopplade.

Men detta förutsätter att ingen tidigare ägare satt i fel typ av brytare eller knycklat till de som sitter där. Brytarna får inte heller vara slitna. Många säger ”Strunta i abriss – det ger sig med brytaravståndet”, men så enkelt är det alltså inte. Det kräver felfria brytare. Min Monarped vägrade starta när jag ställde brytarna enligt fabriksuppgifterna. Gnistan försvann. Efter en del svordomar och svettiga startförsök så struntade jag i alla tekniska data och provade mig fram med brytaravståndet. När jag kommit ner till 0,10-0,15 mm i avstånd gick mopeden som den skulle, alltså med ett brytaravstånd som var ungefär en tredjedel av det rekommenderade.

Det visade sig att både brytararmen och den fasta delen av brytarna var stukade – en vanlig åkomma när svänghjulsmuttern ska lossas eller dras fast och man låser svänghjulet genom att köra in en skruvmejsel ”mot något” i tändsystemet. Att kolla abriss tar en minut och du klarar dig med ett bra ögonmått eller en passare för att se hur måttet är. Är abriss fel när brytarna står rätt så ligger felet hos brytarna om övriga delar i tändsystemet är de rätta. Se till att abriss blir rätt först och främst. Jag körde länge med 0,10-0,15 mm i avstånd tills jag hittade nya brytare. I tidigare frågan ”Justera fältbrytningsavstånd” kan du läsa mer om detta.

Om du vill ha en piggare moped måste du trimma den, förutsatt att den i nuläget går som den ska. Enklare ”effekthöjande åtgärder” kan vara att plana topplocket någon millimeter, att jacka kolven 3-5 mm eller att montera gjutjärnscylindern från den äldre ILO FP 50-motorn som har ett något större insug. Din moped har 0,8 hästkrafter. Efter 1961 fick man ha 1,0 hästkrafter efter en lagändring. Jag vet inte hur ILO höjde effekten, men om du tar cylinder kolv och förgasare från en motor från 1961 eller senare så får alltså du lite mer effekt. Rent juridiskt har du sedan en lätt motorcykel eftersom du ökat effekten gentemot vad som står i typintyget.

Jim Lundberg

Rulla till toppen