Kedja eller rem i ILO Piano?

Fråga: Jag har följt spalten en tid och fått lust att konvertera min ILO G50 till kedjetransmission istället för tandremmen.  Passar kopplingstrumman från en tidig ILO med kedjetransmission på den ingående axeln till växellådan på en rempiano?

Har sedan mitt monarpedintresse väcktes i somras skaffat ett antal motorer varav flera har kedjetrans. Vill dock inte riva isär utan kloka råd här i spalten. Det blev ju en lavin av synpunkter angående min 40mm ILO-cylinder. Går utomordentligt men det skulle inte kännas fel med kedjetransmission!

Tacksam för synpunkter. Vad säger Jim Lundberg, Conrad Engström och Göran i Vånga om en sådan konvertering?

Rustan Rimner

 

Svar: Transmissionsremmen i ILO Piano är bättre än sitt rykte. Riktigt gamla remmar brukar dock ge med sig och faller ibland sönder i sina beståndsdelar. Jag har dock talat med flera ILO-ägare vars mopeder varit rejält trimmade och där remmarna håller. Min kompis Owes isracingmoped med trimmad ILO-Pianomotor (bilden ovan) har aldrig skjutit remmen trots att det sitter en gammal originalrem i den. Däremot har det gått åt vevstakslager, kolvringar, svänghjul och lite annat.

Jag kan tyvärr inte svara på vilka delar som passar mellan de båda ILO-motorerna då jag aldrig haft bägge varianterna nerplockade samtidigt. Motorn med kedja (3/8″ x 5/32″, 32 rullar) kom 1955 och ersattes snart med remversionen. Dagens remmar lär dessutom vara tåligare än de gamla.

Jim Lundberg

Rulla till toppen