Kedja eller rem i ILO Piano?

Owe Ekbergs isracingmotor. Remmen håller!

Kedja eller rem i ILO Piano?

Publicerad

Fråga: Jag har följt spalten en tid och fått lust att konvertera min ILO G50 till kedjetransmission istället för tandremmen.  Passar kopplingstrumman från en tidig ILO med kedjetransmission på den ingående axeln till växellådan på en rempiano?

Har sedan mitt monarpedintresse väcktes i somras skaffat ett antal motorer varav flera har kedjetrans. Vill dock inte riva isär utan kloka råd här i spalten. Det blev ju en lavin av synpunkter angående min 40mm ILO-cylinder. Går utomordentligt men det skulle inte kännas fel med kedjetransmission!

Tacksam för synpunkter. Vad säger Jim Lundberg, Conrad Engström och Göran i Vånga om en sådan konvertering?

Rustan Rimner

 

Svar: Transmissionsremmen i ILO Piano är bättre än sitt rykte. Riktigt gamla remmar brukar dock ge med sig och faller ibland sönder i sina beståndsdelar. Jag har dock talat med flera ILO-ägare vars mopeder varit rejält trimmade och där remmarna håller. Min kompis Owes isracingmoped med trimmad ILO-Pianomotor (bilden ovan) har aldrig skjutit remmen trots att det sitter en gammal originalrem i den. Däremot har det gått åt vevstakslager, kolvringar, svänghjul och lite annat.

Jag kan tyvärr inte svara på vilka delar som passar mellan de båda ILO-motorerna då jag aldrig haft bägge varianterna nerplockade samtidigt. Motorn med kedja (3/8" x 5/32", 32 rullar) kom 1955 och ersattes snart med remversionen. Dagens remmar lär dessutom vara tåligare än de gamla.

Jim Lundberg

On
Off

28 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Glad Påsk önskar vi på Classic Motor!

5 kommentarer

göran A vånga: mina veteran hojar har brunnit inne , och tre renoverade mopeder, allting i bra skick, jim har några bilder ,han tycker nog att det inte ser ut att vara renoverbart, hojarna går till skrot på...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03

  • Classic Motor 2014-02

  • Classic Motor 2014-01

  • Classic Motor 2013-12

  • Classic Motor Special 24