Hur lossar man kolvringar som fastnat i kolven?

Hur lossar man kolvringar som fastnat i kolven?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har en fråga gällande "fastbrända" kolvringar på en gammal motorsvets/elverk. Det är en tvåtaktsmotor Cylindern är kromad aluminium. Kolven är av aluminium. Kolvringarna är väldigt "tunna" (kan vara 1 mm max) och sitter fast i kolvringspåren. Förmodligen är det fullt med sot. Jag vill återanvända både kolv och ringar. Har du några tips?

Mvh Jan Asp

 

Svar: Du får utnyttja materialens olika utvidgningskoefficient. Kolvens aluminium kommer att utvidga sig mer än ringarna av stål eller gjutjärn om man värmer upp det hela. Lägg kolven i någon tunn olja (motorolja spädd med lacknafta) och låt den ligga där några dagar. Kan du värma lösningen till 50-60 grader är det en fördel. Tänk bara på att lacknafta kan antändas vid dessa temperaturer så öppna lågor får inte vara i närheten.

Detta kan ses som en förbehandling då det kan behövas betydligt högre temperaturer för att ringarna ska lossna. Värm kolven till 150-200 grader upprepade gånger och låt den kallna helt mellan varje uppvärmning. Värm inte högre än så för då kan olja och sot brännas fast hårdare. På detta vis kan de olika materialen arbeta loss varandra genom att de rör sig olika vid uppvärmning. Ha tålamod och upprepa detta massor av gånger om du vill rädda ringarna.

Ta en smal skruvmejsel och peta försiktigt i ringöppningarna när kolven är varm (handskar på!) och se om de börjar röra på sig. Droppa i olja i öppningen och fortsätt att "gymnastisera" ringarna. Så här kan man få hålla på tills ringen lossnat varvet runt. När du ledsnar lägger du ner kolven i olje/lacknaftabadet igen tills andan faller på nästa gång. Det är lätt att man blir ivrig och bryter av ringen så håll huvudet kallt och ta en millimeter i taget. När ringarna är borta från kolven ska ringspåren skrapas rena från sot.

Jim Lundberg

Här är en bild från Anders Österberg som visar hur det går till när ringarna ska dit/bort med hjälp av remsor.

Tänk på att billiga kolvringstänger kan bryta av en kolvring! Tricket med remsor (även bladmått eller mässingsplåt) fungerar alltid.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad har jag hittat för motorcykel?

24 kommentarer

Andercz Ö: Du har kanske läst om renoveringen av Futurliner Nr 8, som går som följetong i Classic Motor? Den har behandlats, och sponsras tydligen av StripAll... Det verkar vara OK, tycker jag, annars hade det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-11

  • Classic Motor 2014-10

  • Classic Motor 2014-09

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25