Autoped med slirande koppling

Autoped med slirande koppling

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har ju en autoped från 1954 med 40cc motorn. Så jag har en fråga om den. Nu är det ju så att den börjat slira på kopplingen trots byte till rätt olja. Sista längre turen med den var väl i Mellsta, körde lite mer under hösten men den blir inte bättre. Antar att lamellerna börjar ha gjort sitt på den. Så nu till min fråga: Vet du var man kan få tag på nya? Har du någon liggande eller känner du till någon person eller firma som har detta.
Tack på förhand.
/Mats i Katrineholm

 

Svar: Autopeden har en enkel korklamell med 12 (?) stycken korkbitar. Denna kork kan man lätt byta själv – vanlig vinkork fungerar utmärkt. I Stora Tvåtaktsboken finns det beskrivet hur man byter lamellkork som i korthet går till så här: Skär till nya korkbitar som är ett par millimeter större än hålet i lamellen där korken ska sitta. Lägg korken i hett vatten (ej kokande) en stund tills den mjuknat och tryck sedan in bitarna i sina hål. Se till att de sticker ut lika mycket på båda sidor.

Låt korken torka över natten och planslipa sedan lamellen mot ett slippapper på plant underlag. Tjockleken på de nya korkarna kan man ibland få fram genom att mäta de gamla korkarna där de är som tjockast om de har ett område som inte slitit mot stålskivorna (in mot centrum). Annars kan du säkert välja en tjocklek så att korken sticker ut cirka 2 millimeter på varje sida av lamellen. Var man hittar nya lameller vet jag inte, men kanske någon kan ge ett tips i kommentarsfältet nedan.

Jim Lundberg

De nya korkarna mjukas upp i hett vatten innan montering så mjuknar de och är lätta att få in i sina hål. Vanlig vinkork fungerar utmärkt.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Låst bakhjul på Puch Maxi

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Svänghjulet får inte röra vid spolarna. Det ska vara cirka 0,20 mm mellan dem. Frågan är bara om det är svänghjulet eller vevaxeln som är stukad. Ta av hjulet och kolla axeln med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842