Yamaha FS 1 som tappat gnistan

Yamaha FS 1 som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej Pelle här. Har en Yamaha FS1 från 1982-88, vet ej exakt. Får ingen gnista på den. Jag har bytt brytare, kondensator, tändspole, matarspole, också bytt tändningslås för det pajade och kopplat in de på samma kablar som de trasiga satt på. Kan det vara så att någon kabel bakom tändplattan i motorn kan ha gått av eller ligger och kortsluter? Har inte kollat själv. Hur är de med jord på moppen – jordas motorn när den sitter i ramen eller? Det verkar inte vara tändstiftet som är paj heller. Provat att stoppa en skruvmejsel i tändhatten och kickat. Inget pirr i fingrarna då heller. Magneterna på svänghjulet ser okej ut, men hur vet man att dom är dåliga? Har även provat att koppla isär kablarna från tändningslåset som sitter ihop med kabelstammen som går i ramen på sidan av sidokåpan. Hört att då ska den gå att få igång, men då funkar inte lyset och blinkers då. Får ändå ingen gnista då heller. Kan tändplattan ha rört sig? Låter otroligt.

Tacksam för nåt tips.                      

Mvh/Pelle

 

Svar: Det händer att kablarna bakom tändplattan kommer i kläm eller att de ligger och skaver så att isoleringen skadas så det bör man kolla. Jag har inte skruvat med en Yamaha FS1 och kan inte riktigt ge en exakt beskrivning av dess funktion. På bilden finns en diod (D) som bör kollas upp så att den fungerar. Magneterna i ett så modernt svänghjul brukar sällan tappa magnetismen. Man kan testa lite grovt med att försöka lyfta en skiftnyckel eller liknande med samtliga magneter i svänghjulet. Har vi någon som kan hjälpa Pelle med tips om tändsystemet? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Jim Lundberg

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken smörja i Kroon med ILO H 48 motor?

25 kommentarer

Jim Lundberg: Det var någon av de dåtida mopedtestarna som skrev detta - Det kan ha varit Jan Jangö. Fast det kan ju vara blocket som de menar och en vevaxel med längre slag. Det skulle vara kul att se en HMW 98...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03

  • Classic Motor 2014-02

  • Classic Motor 2014-01

  • Classic Motor 2013-12

  • Classic Motor Special 24

  • Classic Motor 2013-11