Hur fungerar en elmotor?

Genom att byta polaritet på statorns poler luras rotorn till att rotera. A=axel

Hur fungerar en elmotor?

Publicerad

Fråga: Skulle behöva hjälp med en fråga till ett prov: Hur fungerar en elmotor?

Arild



Svar: En elmotor omvandlar elektrisk energi till mekanisk energi. Det finns många sorters elmotorer, men principen för dem alla är att man med hjälp av magnetism får motorn att rotera. Motorn består av en rörlig del som kallas rotor eller ankare och en fast del som kallas för stator. Både rotor och stator har lindningar (spolar) av koppartråd. Genom att köra elektrisk ström genom dessa lindningar så skapas starka magnetfält. Varje spole blir en elektromagnet.

Inom magnetismen är det så att olika poler dras till (attraherar) varandra. Sydpol dras till nordpol och omvänt. Lika poler stöter ifrån (repellerar) varandra. Om man i ett givet ögonblick har ett antal nordpoler i statorn (fasta delen) och samtidigt har ett antal sydpoler i rotorn (rörliga delen) så kommer rotorn att vridas så att dess sydpoler kommer så nära statorns nordpoler som det är möjligt. Om man nu hela tiden flyttar alla statorns nordpoler ett hack så kommer rotorn återigen att följa med i rotationen till dess sydpoler kommit nära statorns nordpoler igen.

Man har alltså ett roterade magnetfält i statorn där polerna hela tiden byter plats och flyttar sig runt. Rotorns magnetpoler jagar då efter statorns och en rotation uppstår – motorn går. På bilden ovan syns en förenklad elmotor med endast två magnetpoler på stator och rotor. I verkligheten är det många poler som sitter tätt hela varvet runt vilket ger ett jämnare kraftflöde och en starkare motor.

Jim Lundberg

On
Off

69 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842