Tvåväxlad Sachs där tvåan hoppar ur

Medbringarskivan i sachsmotorn. Ettans drev saknas på bilden.

Tvåväxlad Sachs där tvåan hoppar ur

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Compact med 2-växlad sachsmotor. När jag kör på tvåan vill det gärna rycka till i motorn, som om växeln nästan hoppar ur, det syns på växelarmen som går in i motorn att den rycker till lite. Provade att trycka växelarmen framåt med foten när jag körde och då gick det bättre. Vad kan man göra för att komma tillrätta med det?

Gutta

 

Svar: Det här är ett klassiskt fel på sachsmotorerna med handväxel. Orsaken är ofta att medbringartapparna på dreven och hålen i medbringarskivan är slitna så de fått en konisk form istället för en cylindrisk. Då vill medbringaren och dreven skjuta ifrån varandra vid belastning och resultatet blir att växeln hoppar ur korta stunder under körning med en massa ryck till följd.

Om detta är felet måste motorn tas isär och de slitna delarna bytas. Fast det finns en "fuskis". Ta en dragfjäder från en skrivbordslampa och haka fast den i växelarmen så att fjädern vill dra i tvåans växel. Här får man laborera lite med fjäderspänningen så att ettans växel inte blir för trög att få i. Denna åtgärd kan lösa problemet om slitaget i motorn är måttligt. Man kan även trä på en tryckfjäder på själva vajern som även den trycker mot tvåans läge.

Jim Lundberg

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842