Hur lossar man transmissionsdrevet på en Autoped?

Fråga: Jag håller på att renovera en nv autoped från 1954. Jag ska ta bort det lilla transdrevet, men det går inte så lätt. Det stämmer inte överens med instruktionen som är i din 2-takts bok. Hur gör jag?

Tacksam för svar.

Thorleif

 

Svar: Transmissionsdrevet på Autopedmotorn sitter med cylindrisk passning på vevaxeln och låses med en krysskil. Drevet hålls på plats av en mutter. I Stora Tvåtaktsboken står följande om demonteringen av transmissionsdrevet: ”Detta drev sitter på en cylindrisk axel och går därför relativt lätt att dra av.”

Drev med denna infästning ska normalt vara lätta att dra av till skillnad mot drev som sitter på kona. På samtliga Autopedmotorer jag skruvat med har detta drev glidit av axeln med hjälp av en skruvmejsel som på bilden ovan. Nu kan det ju hända att det skiljer lite på axeltoleransen och/eller håltoleransen så att drevet av den anledningen går trögt på axeln. Även rost kan ställa till det. Alltför flitig användning av exempelvis Loctite till drevets mutter kan limma fast drevet på sin axel. Loctite börjar mjukna när temperaturen överstiger 150 grader beroende på typ.

Om ditt drev inte glider av om du bänder med en vanlig skruvmejsel så kan du prova med att värma det först. Använd inte en gasolbrännare för då kommer både kedjan och drevets tänder att tappa härdningen, utan använd en varmluftspistol. Det sitter en packbox innanför detta drev som förmodligen kommer att ta stryk av uppvärmningen, men den ska du förmodligen ändå byta.

Om detta inte hjälper kan du försöka med en två- eller trearmad avdragare, men då måste kedjan tas bort innan. Även här kan värme hjälpa till.

Jim Lundberg

Rulla till toppen