Hur lossar man transmissionsdrevet på en Autoped?

Hur lossar man transmissionsdrevet på en Autoped?

Publicerad

Fråga: Jag håller på att renovera en nv autoped från 1954. Jag ska ta bort det lilla transdrevet, men det går inte så lätt. Det stämmer inte överens med instruktionen som är i din 2-takts bok. Hur gör jag?

Tacksam för svar.

Thorleif

 

Svar: Transmissionsdrevet på Autopedmotorn sitter med cylindrisk passning på vevaxeln och låses med en krysskil. Drevet hålls på plats av en mutter. I Stora Tvåtaktsboken står följande om demonteringen av transmissionsdrevet: "Detta drev sitter på en cylindrisk axel och går därför relativt lätt att dra av."

Drev med denna infästning ska normalt vara lätta att dra av till skillnad mot drev som sitter på kona. På samtliga Autopedmotorer jag skruvat med har detta drev glidit av axeln med hjälp av en skruvmejsel som på bilden ovan. Nu kan det ju hända att det skiljer lite på axeltoleransen och/eller håltoleransen så att drevet av den anledningen går trögt på axeln. Även rost kan ställa till det. Alltför flitig användning av exempelvis Loctite till drevets mutter kan limma fast drevet på sin axel. Loctite börjar mjukna när temperaturen överstiger 150 grader beroende på typ.

Om ditt drev inte glider av om du bänder med en vanlig skruvmejsel så kan du prova med att värma det först. Använd inte en gasolbrännare för då kommer både kedjan och drevets tänder att tappa härdningen, utan använd en varmluftspistol. Det sitter en packbox innanför detta drev som förmodligen kommer att ta stryk av uppvärmningen, men den ska du förmodligen ändå byta.

Om detta inte hjälper kan du försöka med en två- eller trearmad avdragare, men då måste kedjan tas bort innan. Även här kan värme hjälpa till.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

7 kommentarer

Gurra: @gubby: Kan jag lämna Volvon till dig? Jag själv, en privat bilelektriker och en verkstad har gått bet. Kan fylla hela sidor med vad vi gjort, men den här tråden gäller strömavskiljare.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842