Hur ser jag på en motor om det är 2-takt eller 4-takt?

Fyrtaktsmotor från Ducati. Förgasaren sitter högre upp och ansluter till topplocket

Hur ser jag på en motor om det är 2-takt eller 4-takt?

Publicerad

Fråga: Hur ser jag på en motor om det är 2-takt eller 4-takt? Hur ska man veta om det ska vara ren bensin eller oljeblandat i en motor? Varför säger man att en motor fyrtaktar när den får för mycket bensin? Tacksam för svar på detta av en expert.

Tomas

 

Svar: Ibland kan det faktiskt vara knepigt att direkt se skillnaden på två- och fyrtaktsmotorer. Generellt kan man säga att fyrtaktsmotorer har förgasaren ansluten till topplocket (toppventilsmotorer), medan tvåtaktare har förgasaren ansluten till cylindern. Ducatin på den övre bilden har en fyrtaktsmotor, men den nästan ut som vilken tvåtaktsmotor som helst. Tittar man noga ser man att förgasaren sitter monterad på topplocket och inte på cylindern. Husqvarnamotorn i nedre bilden är en tvåtaktsmotor och där ser man att förgasaren sitter på cylindern.

Sedan har vi då sidventilsmotorer som är fyrtaktare, men som ändå har förgasaren ansluten till cylindern. Dessa motorer hittar man på riktigt gamla motorcyklar och på gräsklippare med exempelvis Aspera eller Briggs & Strattonmotorer. Här kan det vara knepigt att säga om det är en två- eller fyrtaktsmotor eftersom sidventilsmotorn har samma typ av topplock som tvåtaktsmotorn – det är bara ett lock och inget annat.

Om man är det minsta osäker på om motorn är en två- eller fyrtaktsmotor så blandar man tvåtaktsolja i bensinen. En fyrtaktsmotor bryr sig inte om att den får lite olja i bensinen, men en tvåtaktsmotor som ju får sin smörjning av oljan in bensinen skär ihop utan olja! Vissa tvåtaktsmotorer har separatsmörjning där man häller tvåtaktsoljan i en separat tank istället för att blanda den i bensinen. En liten oljepump portionerar sedan ut oljan i motorn. Här kan man ofta använda oljeblandad bensin i direkt i bränsletanken, men det finns motorer som kan skadas av detta då oljan i vissa fall passerar smörjställen som enbart får smörjning om oljepumpen pumpar oljan genom dem.

En tvåtaktsmotor tänder en gång per varv och en fyrtaktsmotor tänder vartannat varv. Om en tvåtaktsmotor får för fet bränsleblandning (för mycket bensin i relation till luft) så får den svårt att förbränna bränslet och kan då börja tända vartannat varv, precis som en fyrtaktare. Därför säger man att en tvåtaktare fyrtaktar när den börjar bluddra och tappa varvet.

Fyrtaktare: ingen olja behövs i bensinen. I vissa fall behövs blyersättning för att skydda ventiler och ventilsäten

Tvåtaktare: Olja behövs. Vanligtvis 2-5 % inblandning i bensinen. Separatsmorda motorer måste ha olja i tanken.

Om man är osäker på vilken typ av motor man har: Blanda olja i bensinen!

Jim Lundberg

Tvåtaktsmotor från Husqvarna. Här ser man att förgasaren sitter något lägre ner och ansluter då till cylindern.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

3 kommentarer

torbjörn: 1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten. 2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842