Utanpåliggande tändspole till NV Autoped

Den gamla tändspolen byggs om till en generatorspole

Utanpåliggande tändspole till NV Autoped

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en NV autoped 31cc och jag har problem med tändsystemet. Jag följde denna guide du skrivit tidigare men jag faller av när du kommer till utanpåliggande tändspole. Vad är det? Var kan jag köpa något sånt? Jag har nu gjort som det är på ritningen (utan att sätta på utanpåliggande tändspole för det har jag inte) och det gnistor stiftet. Är detta korrekt gjort? Jag är lite dålig på svenska hoppas ni förstår orden i texten!  Jag är en norsk pojke på 17 år som försöker att snabba upp min gamla svenska moped!

Thomas Jegerud

 

Svar: När man bygger om tändsystemet till ett med utanpåliggande (extern) tändspole så har man en generatorspole innanför svänghjulet som driver en tändspole som man placerat utanför motorn, exempelvis under bensintanken. Den gamla tändspolen kan man bygga om till en generatorspole genom att man först avlägsnar all gammal koppartråd och sedan lindar på ny tråd med cirka 200-240 varv (viklingar på norsk?). Den nya tråden ska vara emaljerad eller lackerad och ha en diameter på 0,6-1,0 mm.

Trådens ena ände löder man fast i den gamla tändspolens stomme (järnkärna) och sedan lindar man på tråden på stommen. Den ände som blir kvar ansluter man till kondensatorn. Från samma anslutning drar man sedan ut en kabel till den utanpåliggande tändspolen. En del tändspolar har bara en anslutning som då kopplas till generatorspolen och då måste spolens stomme jordas i ramen. Andra spolar har två primäranslutningar och då ska den ena jordas och den andra kopplas till generatorspolen. Vilken som ska jordas kan stå på spolen, men det händer att bägge anslutningarna är omärkta. Då får man prova sig fram. Den koppling som ger den starkaste gnistan är den korrekta. En utförlig beskrivning av detta hittar du annars i Stora Tvåtaktsboken.

Jim Lundberg

En del tändspolar har bara en primäranslutning och då måste stommen jordas ordentligt. På spolar med två anslutningar jordas den ena och den andra kopplas till generatorspolen i motorn.

Den gamla tändspolen lindas med 200-240 varv.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842