Skillnad på svensk och tysk DKW-moped

Fråga: Hej! Jag har en DKW-moped som det på ”VOV-skylten står ”TYPBETECKNING  VoV 1561 DKW – Humlan Standard – 3-växlad” på. På motorns skylt står det: ”Mot. No 80400002581  Art 157  Hubraum  49ccm” Jag har tittat på flera tyska hemsidor och vad jag kan förstå är ”modell 156” försedd med långsadel och en påskruvad tank samt har en ”2 pferstärke” motor. Är de mopeder som såldes i Sverige någon sorts hybrider med strypta motorer och anpassade med mindre tankar och enkelsadlar? Vad var det mer för skillnader i så fall? Vad är skillnaden på en 1 ps-motor och en 2 ps-motor? Är det enbart ”pluggen” i cylindern? Vad var det mer för skillnad på 1hk och 2 hk mopederna? Kraftigare bromsar?

Mvh / Bengt

 

Svar: Jag har tyvärr bara tekniska data för de svensksålda mopederna. Vad som gäller i utlandet har jag därför ingen koll på. När det gäller bromsarna så tror jag nog att de är samma bromsar på både 1- och 2-hästarsversionen. I Sverige var det på den här tiden förbjudet att skjutsa på en moped och det kan tänkas att man därför valde att ha enkelsadel på de flesta mopederna som importerades för att hålla ner priset.

Här har du tekniska data för din moped med VoV-nummer 1561 enligt svenska regelverket:

Hjul: 23″

Växlar: 3 st

Förgasare: Bing 9 mm

Antal kugg utgående axel: 11 st

Antal kugg drivhjulet: 35 st

Diameter insug i cylinder: 7,7 mm

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen