Crescent Saxoped som tappar växlarna

Fråga: Har precis originalrenoverat en Crescent Saxoped 1128 från1959. En riktigt trevlig moppe med vacker patina. Jag har prioriterat funktion framför flott lack och trim. Dock har jag ett problem med motorn, en 3-växlad Sachs, handväxel. Till saken kanske hör att moppen stått still i många år innan jag fick tag på den.

Hela motorn är grundligt genomgången av Ettans Motor som gjort ett fantastiskt arbete. Dock får jag inte rätt på växlarna. Jag har justerat in dem enligt bruksanvisningen men växellägena verkar ”vandra”. Om man noggrant ställer in och får det att fungera så ligger inte växlarna där de bör efter en sväng. Justering igen, ny runda och så flyttar växellägena sig igen. Vajrar är bytta o s v så jag tror att det kanske är något fel på kopplingslamellerna (utslitna). Efter senaste justeringen och en liten tur så driver inte motorn på några av växlarna utan bara skramlar till när man kommer nära ett växelläge.

Lång fråga men jag blir inte klok på varför jag inte får det att fungera.

Patrik Larsson

 

Svar: Om växlarna hoppar ur så bör inte kopplingen vara orsaken. På bilden ser du hur man justerar växlarna genom att vrida på vajerns justerskruv tills växelhandtagets lägen stämmer med växelarmens. Men det är inte hela justeringen. Innanför kåpan sitter stången till dragkilen där en spårmutter sitter ytterst som påverkas av en hästskoformad bygel vilken är fäst i växelarmen. Denna spårmutter ska sitta i ett visst läge på stången. Exakt hur långt den ska gängas på har jag ingen uppgift om, men vi har säkert någon sachskunnig besökare som har dessa uppgifter. Sitter denna mutter i fel position på stången stämmer inte inställningen med växelarmen på motorns utsida. Jag är dock lite osäker på hur din 3-växlade motor ser ut – på bilden är det den fläktkylda motorn, medan din motor är fartvindskyld och har andra kåpor.

Kolla även så att växelarmen, dess axel ner i kåpan samt hästskon sitter ihop och inte håller på att ramla isär. Detta kan få växlarna att ”vandra” som du säger. På handväxlade motorer gäller det att växelvajrarna är i gott skick eftersom växellägena styrs från handtaget på styret. Kolla så att spiralhöljet inte är utdraget – då fungerar höljet som en spiralfjäder och det blir svårt att på någon precision på växlarna. Spiralen i höljet måsta ligga varv-mot-varv om det ska fungera.

Jim Lundberg

Rulla till toppen