Hur lång tändstiftsgänga på ILO 98 cc?

Fråga: Hej Jim! Jag heter Kalle Karlsson och bor i Göteborg. Jag frågade dig igår på er hemsida om vad det ska sitta för tändstift i den gamle 98an. Ditt svar blev 18mm: M 8 A (Bosch) eller A6 (NGK), 14 mm: W 8 AC (Bosch) eller B6HS (NGK). Samtliga dessa tändstift har något som kallas ”reach” på 12,5 mm, (jag tolkar det som instick eller mått från brickan på stiftet till elektroden), se sidan: https://www.gsparkplug.com/shop/bosch-m95t1.html. Detta mått gäller även för befintligt stift, Bosch M95T1. Jag tycker att insticket är för kort, själva elektroden blir som inbäddad i hålet för gängan i topplocket… Jag bifogar några bilder för att förklara vad jag menar. Andra topplock jag sett så sitter tändstiftets gängslut och förbränningsrummet kant i kant, inte ”försänkt”.

Jag tog några mått med ej fastskruvat topplock: fritt från kolv i TDC till högsta punkt i topplockets förbränningsrum: 18mm. Kolven ser ju ut som en hajfena men jag tror jag fick med högsta punkten. Topplockets gänga: 13 mm längd. På bilden utan tändstift så ser man ju att de sista tändstiftsgängorna bara samlar sot.

Det kanske ska vara så här? Har jag ett bastardtopplock?

Väldigt tacksam på förhand.

Mvh Kalle Karlsson.

 

Svar: Standardlängderna på tändstift är ursprungligen gjorda efter tumsystemet och de vanligaste är 3/8″ (9,5 mm), 1/2″ (12,7 mm) och 3/4″ (19 mm). Det skiljer med andra ord 3 till 6 mm mellan varje storlek. Det är vanligt att tändstiftets gänga inte ligger exakt i liv med förbränningsrummet, utan hamnar något varv innanför kanten. Det viktigaste är att de inte blir tvärtom – alltså att stiftet går in för djupt. Förutom att det kan komma i kontakt med kolven så kommer tändstiftets utstickande gängor att fyllas med sot och när man sedan ska ta ur stiftet så går det inte att få loss på grund av att de blottade tändstiftsgängorna är fyllda med sot. Eller så lyckas man få ur stiftet och skadar då de mjuka aluminiumgängorna i topplocket när det hårda sotet pressas genom gängorna.

Huvudsaken är att tändstiftets elektroder är helt ute i förbränningsrummet och inte göms nere i tändstiftshålet. Du kan försänka stiftet genom att fräsa ner ytan runt hålet på utsidan, men du kommer förmodligen inte att märka någon skillnad i gången på motorn. På extrema tävlingsmotorer kan detta vara mer viktigt. Om du monterar en insatsgänga av den typen som finns på Biltema kommer stiftet att höjas ytterligare några tiondelar av en millimeter då gänginsatsen har en liten krage upptill. Jag tror inte detta kommer att märkas heller.

Jim Lundberg

Hur lång tändstiftsgänga på ILO 98 cc?
I Kalles topplock blir de innersta gängorna fyllda med sot. Detta är vanligt på äldre motorer.

Om man vill rensa ur detta sot kan man göra det utan att ta bort topplocket. Man tar då ett begagnat tändstift med längre gänga (19 mm i detta fall) som man filar längsgående spår i den gängade delen så har man en effektiv renstapp.

Rulla till toppen