Laga gängpaj

Fråga: Jag har dragit gängpaj i hålet som ska hålla svänghjulet på min Opel Rekord A 1700 1964. Jag tog fel bult och de är nu renrakade från gängor.
Tre av originalbultarna fäster och kan dras åt hårt, men den fjärde snurrar bara runt. Jag provade en lite längre fingängad bult, för att eventuellt kunna få grepp längre ner i hålet, men det fungerade inte. Tror ni att det räcker att använda gängtapp för M-gäng, eller bör hålet borras om och ny gäng göras med grövre gängtapp? Och ska den i så fall vara fin eller grovgängad?
Måste kanske även Helicoil eller V-coil kan användas (dessa är helt nya för mig)?
Bultarna som är original är 4 stycken fingängade, 25 mm långa och cirka 9,9 mm diagonalt över gängorna.
Tacksam för tips!

Mvh
Nettan

Svar: Först och främst ska du ta reda på vilken gänga det är på bultarna. Ta gärna hjälp av en mekanisk verkstad eller en kunnig bilverkstad för detta. Nästa steg är att införskaffa (köpa eller låna) en gängtapp och en bult av rätt sort. Prova att rensa gängorna i det skadade hålet med gängtappen. Det kan vara så att gängorna är friska och fungerar när resterna från den skadade bulten är borta. Om den nya bulten går att dra åt är det bara att skruva ihop.

Om inte, blir nästa steg att införskaffa en gängtapp som är en dimension större och gänga upp alla fyra hålen, samt skaffa nya bultar till dessa.

Svänghjulsbultarna brukar vara fingängade och det beror på att de sitter betydligt stadigare då, så fall inte för frestelsen att använda grovgängor, även om de tapparna (och bultarna) brukar vara enklare att få tag på. Och du måste gänga om alla bulthål om du går upp en dimension, annars blir det obalans i motorn.

Insatsgängor, typ Helicoil och V-coil, ersätter gängor som skadats, men fungerar det att gänga upp hålen finns det ingen anledning att använda dessa.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen