Varför tickar det om min nyborrade mopedmotor?

Fråga: Hej. Jag har låtit renovera min ILO-motor till min Monark Monarped. Efter borrningen av cylindern har motorn börjat ”ticka”. Det gjorde den inte innan borrningen trots att den var helt slut i loppet.  Ska det verkligen vara så? Kolven är givetvis ny och spelet rätt (ca 0,05 mm).

Lasse A.

 

Svar: Nu vet jag inte om det är ett ”proffs” eller en hemmapulare som borrat din cylinder, men en viktig sak som många glömmer (även proffsen…) är att grada av alla portar i cylindern efter borrning och efterföljande honing. Kanterna runt portarna blir rakknivsvassa efter en borrning och i dessa kanter kommer då kolvringarna att haka tag varje gång de passerar. Detta hörs som ett tickande ljud och sliter duktigt på kolvringarna. Botemedlet är dock simpelt. Ta en bit finkornigt slippapper (korn 240 – 600) och putsa av kanterna på samtliga portar i cylindern. Den som är viktigast är avgasporten eftersom den är bredast och låter ringarna fjädra ut mer än insugs- och överströmningsportarna. Man behöver inte ta bort mycket material. Putsa bara så pass att kanten inte upplevs som vass/skarp när man drar fingertoppen mot den.

Jim Lundberg

Rulla till toppen