Hur effektivt är luftfiltret på en moped?

Fråga: En fråga till Jim om hur effektiva han tror dom gamla originalluftfiltren till moped är? Syftar på dom runda som ofta satt direkt i förgasaren. Håller man dom mot ljuset går det ju att se ”rakt igenom”! Tydligen behöver dessa filter en dusch olja då och då för att bli mer effektiva och då är frågan vilken typ av olja det ska vara?

Håkan

 

Svar: De flesta luftfilter till äldre mopeder och motorcyklar består av ett simpelt metalltrådsnät med relativt stora hål i ”maskorna”. I princip kan alla partiklar som är mindre än hålen i nätet passera rakt igenom filtret. För att denna typ av filter ska bli effektiva måste man göra trådarna klibbiga så att partiklarna fastnar innan de passerat. Dammpartiklar har trots allt en massa (vikt) vilket gör att de inte alltid följer luftströmmarna exakt. Om luften virvlar eller byter riktning så brukar partiklarna vara lite ”tröga” och fortsätter i samma riktning som tidigare trots att luftströmmen svängt av. Det är denna princip som gäller för centrifugalrenare (ex. oljerenare) och cyklonrenare (ex. partikelfilter. gnistsläckare och påslösa dammsugare).

När en partikel sugs mot luftfiltret så dras luften in mellan filtrets trådar och följer lätt med i ”svängarna”. Partikeln däremot kommer med stor sannolikhet att kollidera med någon tråd på sin väg in i filtret. Här gäller det att partikeln kan fastna i något annars kommer den att studsa mellan trådarna och till slut passera filtret som kulan i ett flipperspel. Alltså – ett torrt metalltrådsfilter släpper igenom allt som är mindre än hålen i filtret. Tittar man i gamla instruktionsböcker så uppges det att man ska rengöra filtret i bensin eller fotogen och när det torkat ska det fuktas med lite motorolja innan montering. Oljan blir det ”klister” som stoppar partiklarna. Vill man ha ännu bättre rening så duschar man filtret med kedjesprej eller särskild luftfilterolja som håller sig rejält klibbig under längre tid. Ett välskött metalltrådsfilter är faktiskt riktigt bra. Man kan montera moderna pappersfilter med mindre hål, men min morfar körde 14000 mil med sin Victoria Vicky med originalfilter av metalltråd och den mopeden fungerar fortfarande i orenoverat skick.

Jim Lundberg

Rulla till toppen